تحقیق کاروفناوری

پودمان کار با فلز

کاروفناوری هشتم

آشنایی با حرفه ها و مشاغل کار با فلز

یکی از بزرگترین پیشرفت های انسان از گذشته تا به حال کشف و استخراج فلزات بوده که به علت طبیعی بودن و در دسترس بودن باعث شده انسان ها از آن استفاده های بسیار زیادی نمایند لذا این بهره گیری از فلز باعث ایجاد مشاغل و حرفه های فراوانی در صنعت کار با فلز گردیده که در ادامه مطلب با بعضی از این حرفه ها آشنا می شوید.

تحقیق کاروفناوری آشنایی با چند هنر و حرفه کار با فلز

متن کامل در ادامه مطلب

1- ورشو سازی

مجموعه ای از مهارت ها و قابلیت های فردی و شغلی در این شغل ضروری است تا بتوان با کمک از آن ها وسایل فلزی مورد نظر را با استفاده از فلزاتی هم چون مس، نقره و برنج ساخت وسایلی همچون سماور، آفتابه، لگن ، قاشق و چنگال ، سینی، قهوه جوش، قاب آیینه ی پایه دار در شکل های بیضی و چهارگوش ،

ورشو آلیاژی است مرکّب از 55 % مس و 25 % نیکل و بقیه برنج و سرب و قلع و نقره.

ابزار لازم برای انجام کار :

مواد و وسایل مورد نیاز عبارت است از :

برنج و ورشو، قلع، سرب، چکش بزرگ، چکش چوبی، سوهان، مته ی دستی، سندان ، و ... که جهت ایجاد نقوش راه راه یا خطوط صاف فرو رفته یا برجسته از آن استفاده می شود ، دستگاه پولیش برقی جهت پرداخت و جلادهی ، وان آب کاری ، دستگاه پرس دستی کوچک ، هویه و ....

تحقیق کاروفناوری آشنایی با چند هنر و حرفه کار با فلز

2- چاقوسازی

مجموعه ای از مهارت ها و قابلیت های فردی و شغلی جهت تولید چاقو را گویند. روش کار بدین گونه است که آهن در درون کوره ی آتش گداخته و با ضربات پتک آن را به شکل انواع چاقو، کارد، گزلیک و قندشکن در آورده و سپس با استفاده از ابزار ساده، از جنس شاخ گاو، چوب یا عاج دسته ی آن را کار می گذارند.

استادکاران چاقوساز، با توجه به سلیقه ی متقاضیان، ساخته های متنوعی از چاقوها را در ابعاد متفاوت تهیه و به بازار عرضه می نمایند که بعضاً جنبه ی نمایشی و موزه ای نیز دارند.

ابزار لازم برای انجام کار : چکش، پتک، قیچی، کوره، سندان و ...

3- چلنگری

مجموعه ای از مهارت ها و قابلیت های فردی و شغلی جهت تولید انواع اشیاء آهنی چون قفل، کلید، زره، زنجیر وابزار آلات کشاورزی...

ابزار لازم برای انجام کار : کوره، چکش، پتک، سندان، انبر، گیره و ...

تحقیق کاروفناوری آشنایی با چند هنر و حرفه کار با فلز

4- مسگری

مجموعه ای از مهارت ها و قابلیت های فردی و شغلی برای انجام کارهای مرتبط با کار روی مس را مسگری می گویند. مس یکی از عناصر جدول تناوبی است که نشان آن Cu می باشد مس معمولاً به شکل معدنی یافت می شود. مس فلزی است قرمز رنگ که در 1083 درجه ذوب می شود و وزن مخصوص آن 8/9 می باشد پس از نقره بهترین هادی گرما و الکتریسیته است. کاملاً چکش خوار و قابل تورق و مفتول شدن است. قابلیت تورق این فلز به حدی است که می توان از آن ورقه های بسیار نازکی تهیه کرد که نور سبز به خوبی از آن عبور کند. مفتول هایی باریکی که از آن تهیه می کنند تا قطر 3 دهم میلی متر نیز می تواند باشد.مس قدیمی ترین فلزی است که به وسیله ی بشر کشف شده و آلیاژهای آن نیز جزو قدیمی ترین آلیاژهایی هستند که بشر آن ها را شناخته و در صنعت از آن ها استفاده کرده است.

مسگر برای کار با مس ورقه های مس را به شکل های مختلف در می آورد چندین سندان با شکل های مختلف دارد که آن ها را در زمین فرو کرده است. این سندان ها در فرم های مختلف و برای کارهای مختلف به کار می رود و نام های خاصی به خود اختصاص می دهند . علاوه بر سندان ها، عملیات گوناگونی که برای کامل کردن ظروف مسی انجام می شود مستلزم داشتن چکش های مختلفی است. این چکش ها براساس نوع شکلی که مورد نیاز است اغلب جهت کوبیدن ورقه ی مس بر روی سندان مورد استفاده قرار می گیرد. از محصولات مسگر می توان دیگ، آفتابه، سینی، و .................. را نام برد.

ابزار لازم برای انجام کار : سندان، چکش، انبر، آلیاژ مس ، دیگ ، کمان کوره ، پرکار ، محرابی، کاسه ی میخ، قیچی و ...

تحقیق کاروفناوری آشنایی با چند هنر و حرفه کار با فلز

5- ملیله سازی

ملیله سازی جزو رشته های وابسته به فلزکاری است مواد اولیه که عمدتاً مفتول های مسی است به وسیله استادکار و توسط دستگاه نورد به قطرهای مورد نظر تبدیل می شود مفتول ها مسی در اندازه های مختلف متناسب با طرح برش داده شده و شکل داده می شود (معمولا اشکال به صورت حلزونی درآورده می شود) قاب های کوچک که از مفتول های مسی قطورتر نسبت به اشکال حلزونی ساخته و به وسیله اشکال حلزونی شکل پرشده و لحیم کاری می شود. لحیم کاری از حساسیت ویژ های برخوردار بوده و در کیفیت مصنوع ساخته شده تأثیر به سزایی دارد. اشکال حلزونی معمولاً زمانی که در داخل قالب ها قرار داده می شوند به صورت برگ یا بوته جقه درآورده می شود با چیدن و لحیم کردن قالب های توپر و آماده در کنار همدیگر اشیا و اجناس مانند پایه شمعدان، سینی، پایه ی فنجان، جای قاشق چنگالی، قاب عکس، جعبه لوازم آرایش و... ساخته می شود.

ابزار لازم برای انجام کار : مفتول های سیمی، اره، چکش، دستگاه برش ، لحیم ، اسید ، لعاب و ...

تحقیق کاروفناوری آشنایی با چند هنر و حرفه کار با فلز

6- قلم زنی

مجموعه ای از مهارت ها و قابلیت های فردی و شغلی جهت کنده کاری ، تراش، ایجاد و انتقال طرح ها و نقش های سنّتی بر روی فلز می باشد که جزو مهارت های اصیل کار با فلز می باشد.

7- زرگری

سوهان کاری، حدیده کردن ، مفتول ، ساخت، تعمیر و طرّاحی انواع زیورآلات قیمتی با طلا و نقره و فلزات گرانبها یا بدلیجات و ذوب کردن انواع فلزّات و لحیم کاری مورد نیاز که منجر به ساخت زیورآلات می گردد. را زرگری می گویند. ابزار لازم برای انجام کار :

سنگ های قیمتی، جواهر و زیورآلات، کوره ی ذوب فلزّات بزرگ، دستگاه لحیم، قلع و ...

تحقیق کاروفناوری آشنایی با چند هنر و حرفه کار با فلز


مطالب مرتبط