تحقیق کاروفناوری هفتم

پودمان کسب و کار و کار با چوب

آشنایی با حرفه ها و مشاغل کار با چوب

یکی از قدیمی ترین موادی که انسان از گذشته تا به حال از آن استفاده می کرده چوب بوده که به علت طبیعی بودن و در دسترس بودن باعث شده انسان ها از آن استفاده های بسیار زیادی نمایند لذا این بهره گیری از چوب باعث ایجاد مشاغل و حرفه های فراوانی در صنعت چوب گردیده که در ادامه مطلب با بعضی از این حرفه ها آشنا می شوید.

تحقیق کاروفناوری آشنایی با چند هنر و حرفه کار با چوب

متن کامل در ادامه مطلب

1- خراطی

یکی از حرفه ها و رشته های صنایع چوبی ، خرّاطی است . به طور کلّی تراشکاری روی چوب و فرم دهی آن را خرّاطی می گویند. از محصولات خراطی می توان مبلمان، میز، پایه ی میز، جاکفشی، نرده چوب لباسی ایستاده و غیره را نام برد. ابتدا چوب های مورد نظر توسط استاد کار تهیه و پس از اطمینان از خشک بودن تنه ی چوب آن را در قطعات مورد نظر برش داده و برای تراشکاری روی دستگاه خرّاطی تعبیه می کند. سپس دستگاه خراطی را به حرکت درآورده و با استفاده از انواع مغارها که مخصوص این کار می باشد شروع به تراش و فرم دهی قطعه می نماید. نحوه ی کار دستگاه خرّاطی بدین شکل است که قطعه پس از قرار گرفتن بر روی دستگاه در دو سر آن سفت و قطعه در سطح افقی به دوران درمی آید استاد کار مغار را در طول چوب در حال گردش به حرکت درآورده و عمل کنده کاری و تراش را انجام می دهد. پس از فرم دهی و اتمام تراشکاری به وسیله ی سمباده ی چوب (کاغذی یا پارچه ای) قطعه در حال چرخش را سمباده کاری و سپس از دستگاه جدا می کند.ابزار لازم برای انجام کار خراطی عبارت است از:  چوب، اره، سمباده، چکش، وسایل برش، تراش، رنگ و .....

تحقیق کاروفناوری آشنایی با چند هنر و حرفه کار با چوب

2- معرق کاری

معرّق در اصل به تکّه های ریز از چوب اطلاق می شود که در کنار هم چیده شده و فرم های مختلفی را به وجود می آورد معرّق چوب به نظر می رسد برگرفته از کاشی معرّق بوده که از ادوار گذشته در ایران مرسوم می باشد . معرق انواع مختلف دارد مانند معرّق زمینه ی رنگ، معرّق زمینه ی چوب. برای انجام کار، طرح از قبل آماده شده را بر روی تخته سه لایی به وسیله چسب می چسبانند سپس با اره مویی سه لایی را به چند قطعه تقسیم نموده به طوری که قطعات به راحتی از داخل کمان اره مو یی عبور نماید . قطعات تقسیم شده را در کنار یک دیگر و مطابق طرح به وسیله میخ و به روی سطح کار (زیر کار) ثابت می کنند. از قسمت پایین تابلو قطعات بزرگ را مطابق طرح به قطعات کوچک تر تقسیم نموده به طوری که هر قطعه مانند قالبی کوچک درمی آید که قالب را بر روی چوب مورد نظر (از نظر رنگ) به وسیله میخ سایه ثابت نموده و با اره مویی با توجه به الگو برش می دهند. هر قطعه برش داده شده چوب را بعد از جدا نمودن از قالب در جای اصلی خود بوسیله چسب چوب می چسبانند. سپس کار جهت تکمیل توسط افراد زبده رنگ کاری می شود.

تحقیق کاروفناوری آشنایی با چند هنر و حرفه کار با چوب

3- منبت کاری

واژه ی منبت در اصل به معنای کَنده کاری روی چوب است که سابقه ی دیرینه دارد. از مواد اولیه که کنده کاری روی آن صورت می گیرد، چوب است که بیش تر از چوب های گردو، آبنوس، فوف، شمشاد و عناب و... استفاده به عمل می آید .

روش کار :

چوب مورد نظر که توسط بخار آماده شده ابتدا توسط هنرمند منبت کار که طرحی ذهنی دارد یا طرح قبلاً توسط طرّاحان بر روی کاغذ آماده شده است بر روی چوب منقش می شود روش کار بدین ترتیب است که ابتدا منبت کار طرح مورد نظر را با کاربن بر روی چوب منتقل می کند سپس قطعه ی کار را به وسیله گیره محکم می نماید ابتدا بامغار خطوط محیطی طرح را مشخص نموده و از زمینه جدا می نماید در مرحله بعدی به وسیله مغار تحت (راست) زمینه ی کار را به نحوی پایین می برد که سطوح گرد شده در سراسر کار یکسان و یکنواخت باشد سپس با انواع مغارهای منبت کاری به تناسب طرح قسمت های مختلف طرح را کنده کاری می کند مغارهایی که در هنر منبت کاری مورد استفاده قرار می گیرد عبارت اند از : مغار کبریتی، تخت، نیم باز شفره، گیلویی، کج، نیم باز کج ، صاف کج، شفره ای کج که بعد از اتمام کار با استفاده از انواع سوهان و سمباده سطح کار را صاف و تمیز می نمایند. منبت در سه نوع رولیف، بارولیف و اورولیف کار می شود.

تحقیق کاروفناوری آشنایی با چند هنر و حرفه کار با چوب

4- نجاری (درودگری)

ساختن لوازم و وسایل چوبی اعم از منقول و غیرمنقول، متحرّک یا ثابت با استفاده از چوب و ابزار مشابه آن را نجاری می گویند. نجار در ساختن درب و پنجره، میز، مبل و صندلی، کابینت آشپزخانه فعالیت دارد. نجار باید انواع چوب های مقاوم و خوب را بشناسد تا بتواند برای ساختن هر وسیله ای از چوب مناسب استفاده کند. ابزار لازم برای انجام کار نجاری عبارت است از : چوب، اره، چکش، رنگ، میخ، چسب،رنده، چوبسای و ............


مطالب مرتبط