تحقیق کاروفناوری

پودمان پوشاک

کاروفناوری هفتم

آشنایی با الیاف پشم

پشم پرمصرف ترین لیف حیوانی است که از رویش موئین گوسفند به دست می آید و در میان الیاف طبیعی بعد از پنبه، بیشترین میزان مصرف را در صنایع نساجی و پوشاک دارد. یکی از ویژگی های لیف پشم، وجود چین خوردگی های طبیعی در طول لیف است. این چین خوردگی ها موجب می شوند که الیاف پشم کاملاً کنار هم قرار نگیرند و مقداری هوا لا به لای آنها محبوس شود. در نتیجه، پارچه های پشمی نقش عایق حرارت دارند و از بدن در برابر سرما محافظت می کنند. همچنین وجود این چین خوردگی ها سبب شده است که الیاف پشم از قابلیت ارتجاعی زیادی برخوردار باشند.

در ادامه مطلب با این الیاف بیشتر آشنا می شوید.

تحقیق کاروفناوری آشنایی با الیاف پشم

متن کامل در ادامه مطلب

سطح خارجی لیف پشم صاف نیست و دارای فلس هایی شبیه فلس ماهی است که در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده اند. وجود این فلس ها در سطح لیف پشم، موجب انعکاس نور و در نتیجه درخشندگی لیف پشم می شود.همچنین، وجود این فلس ها موجب می شود که در پشم خاصیت نمدی شدن ایجاد شود. به این ترتیب که در اثر رطوبت، حرارت و فشار، فلس های موجود در لیف پشم از سطح لیف بلند می شوند. در این حالت اگر پشم تحت مالش یا فشار قرار گیرد این فلس ها در هم فرو می روند و گره می خورند و پشم حالت نمدی پیدا می کند.

الیاف پشم، با توجه به نژاد گوسفند و شرایط پرورش آن، کیفیت های مختلف و متنوعی دارد. عامل تعیین کنندهٔ کیفیت الیاف پشم، طول و ظرافت الیاف است. هر چه الیاف پشم کوتاه تر و ظریف تر باشد کیفیت آن بالاتر است. پشم گوسفندان، پس از چیدن، توسط متخصصین خبره درجه بندی و سپس، با توجه به ظرافت، طول و تمیزی الیاف، از یکدیگر تفکیک می شوند. پشم چیده شده کثیف است و مقدار زیادی مواد خارجی گیاهی و فضولات حیوان همراه خود دارد. همچنین پشم حاوی چربی طبیعی و عرق خشک شدهٔ حیوان است. پس از شستشوی پشم در حمام های شستشوی حاوی مواد شوینده و پس از خشک شدن پشم، الیاف به صورت عدل بسته بندی می شوند و برای تهیهٔ نخ به کارخانجات ریسندگی منتقل می شوند.

اگر در پرورش گوسفند دقت نشود، الیاف پشم، معیوب یا اصطلاحاً مرده می شوند. در الیاف مّرده، فلس ها روی هم خوابیده و سطح صاف تری را به وجود می آورند. همچنین استحکام الیاف پشم مرده کمتر از الیاف پشم زنده و سالم است. الیاف پشم مرده برای تهیه پارچه های مرغوب، مناسب نیستند.

خصوصیات الیاف پشم

درخشندگی
نرمی
گرمی
قابلیت ارتجاعی و کشسانی زیاد
جذب رطوبت زیاد
قابلیت جذب و دفع سریع رطوبت
عایق حرارت
عایق صدا
مقاومت در برابر حرارت زیاد

شناسایی الیاف پشم

روش میکروسکوپی

همان گونه که قبلاً اشاره شد، سطح خارجی لیف پشم دارای فلس است. این فلس ها در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده اند. مقطع عرضی الیاف پشم نیز به شکل دایره است.

روش سوزاندن

مشاهدات حاصل از سوختن پشم در جدول زیرخلاصه شده است.

جدول شناسایی الیاف پشم با روش سوزاندن

تحقیق کاروفناوری آشنایی با الیاف پشم

روش حلاّلیت

الیاف پشم در سود با غلظت 5 درصد حل می شود. بنابراین، از این حلاّل می توان برای شناسایی الیاف پشم استفاده کرد.

روش نگهداری از پارچه های پشمی

در نگهداری از پارچه های پشمی نکات زیر را باید مورد توجه قرار داد:
شستشوی پارچه های پشمی
- برای شستشوی لباس های پشمی باید به برچسب مراقبت از لباس توجه نمود. در صورتی که برچسب مراقبت از لباس دارای علامت شستشوی دستی باشد، استفاده از ماشین لباس شویی برای شستشوی لباس مجاز نیست و لباس را باید با دست شست.

- پارچه های پشمی را باید با آب نیم گرم  40 درجهٔ سانتی گراد و پودرهای شوینده شست.

- به هنگام شستشوی پارچهٔ پشمی نباید آن را چنگ زد، بلکه باید به آرامی روی آن دست کشید.

- پارچهٔ پشمی را نباید چلاند، بلکه پس از آب کشی باید آن را میان یک حوله یا پارچهٔ پنبه ای تمیز پیچید تا آبش گرفته شود.

- برای خشک کردن پارچه های پشمی نباید آنها را روی بند رخت آویزان کرد، بلکه باید آنها را روی یک سطح صاف و تمیز مثل سینی یا روزنامه، پهن کرد تا در جریان هوای آزاد خشک شوند.

- اضافه کردن یک قاشق گلیسیرین به آب نیم گرم، هنگام آب کشی پارچهٔ پشمی به نرم و لطیف شدن پارچه کمک می کند و مانع از خارش پوست بدن می شود.

- برای پارچه های پشمی فقط استفاده از سفیدکننده های غیر کلردار مجاز است. استفاده از سفیدکننده های کلردار موجب صدمه دیدن و تخریب پارچه می شود.

اتو کشی پارچه های پشمی

- برای اتو کردن پارچه های پشمی باید پارچهٔ پنبه ای تمیزی را نمناک کرد و روی پارچهٔ پشمی انداخت. سپس اتوی داغ را روی آن قرار داد و برداشت. اتو را نباید روی پارچه کشید.

- اتوپذیری پارچهٔ پشمی بین 160 - 140 درجهٔ سانتی گراد است.

تکته : در صورت برق افتادگی پارچه پشمی در اثر اتوکشی نادرست، به منظور رفع برق افتادگی می توان پارچه پنبه ای مرطوبی روی قسمت براق شده قرار داد و روی آن اتو کشید تا بخار حاصله، برق افتادگی پارچه را ازبین ببرد. روش دیگر برای رفع برق افتادگی پارچه پشمی، مالیدن اسفنج آغشته به محلول آب و آمونیاک روی قسمت براق شده پارچه می باشد.

اثر عوامل محیطی

- قرارگیری پارچه های پشمی در محیط های بسته و مرطوب، به مدت طولانی، موجب بید خوردگی پارچه می شود. برای جلوگیری از ایجاد این آفت، باید هر چند وقت یک بار پارچه های پشمی را در معرض نور خورشید و هوای آزاد قرار داد. همچنین، قرار دادن نفتالین یا چوب درخت سدر در کنار پارچه های پشمی در یک محفظه بسته به از بین بردن بید کمک می کند.
- قرارگیری پارچه های پشمی در برابر نور مستقیم خورشید و به مدت طولانی، موجب کاهش استحکام پارچه می شود.

موارد استفاده از الیاف پشم

از موارد استفاده از الیاف پشم می توان به انواع پوشاک (کت و شلوار، اُورکت، پلیور، پیراهن و...)، گلیم، پتو، رومبلی،لباس آتش نشانان، عایق پشمی و نمد اشاره کرد.

تحقیق کاروفناوری آشنایی با الیاف پشم


فیلم مرتبط

آشنایی با مراحل تهیه نخ پشمی


مطالب مرتبط


تحقیق کاروفناوری آشنایی با انواع الیاف

تحقیق کاروفناوری آشنایی با الیاف پنبه

تحقیق کاروفناوری آشنایی با الیاف کتان

تحقیق کاروفناوری آشنایی با الیاف کنف

تحقیق کاروفناوری آشنایی با الیاف پشم

تحقیق کاروفناوری آشنایی با الیاف ابریشم

تحقیق کاروفناوری آشنایی با الیاف موهر

تحقیق کاروفناوری آشنایی با الیاف کشمیر

تحقیق کاروفناوری آشنایی با الیاف ریون

تحقیق کاروفناوری آشنایی با الیاف استات

تحقیق کاروفناوری آشنایی با الیاف نایلون

تحقیق کاروفناوری آشنایی با الیاف پلی استر

تحقیق کاروفناوری آشنایی با الیاف اکریلیک