کار غیر کلاسی صفحه 74

کتاب کاروفناوری نهم

پودمان برق

سوال :

مقررات ملی ساختمان چند مبحث دارد؟

موضوع مبحث 13 آن چیست؟

کارکلاسی صفحه 76 کاروفناوری نهم مبحث 13 مقررات ملی ساختمان

 جواب در ادامه مطلب

مقررات ملی ساختمان مجموعه ای است از ضوابط فنی،اجرایی و حقوقی که لازم است در طراحی،نظارت و اجرای عملیات ساختمانی اعم از تخریب،نوسازی،توسعه بنا،تعمیر و مرمت اساسی،تغییر کاربری و بهره برداری از ساختمان که به منظور تأمین ایمنی،بهره دهی مناسب،آسایش،بهداشت و صرفه اقتصادی فرد و جامعه وضع می گردد. وزارت مسکن و شهرسازی در اجرای ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان،وظیفه تدوین مقررات ملی ساختمان را بر عهده دارد.

برای ساختمان ها استانداردهای 22 گانه ای تدوین شده است که مبحث 13 این مقررات و استانداردها، با عنوان"طرح و اجرای تأ سیسات برقی ساختمان ها" تدوین شده است. تأسیسات برقی ساختمان های مسکونی و تجاری - اداری - درمانی - آموزشی - عمومی - صنعتی - کشاورزی و دامداری و نمایشگاه های دائمی و موقت،پارک های تفریحی،کارگاه های ساختمانی باید با رعایت مفاد این مقررات و نیز آئین نامه ها و استانداردهای ذکر شده در این مبحث اجرا شوند.

خلاصه ای از مقررات ملی ساختمان

1- مبحث اول : تعاریف کلیه واژه ها و اصطلاحات فنی در تمام مباحث مقررات ملی ساختمان

2- مبحث دوم : نظامات اداری

3- مبحث سوم :حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق

4- مبحث چهارم : الزامات عمومی ساختمان

5- مبحث پنجم : مصالح و فرآورده های ساختمانی

6- مبحث ششم : بارهای وارد بر ساختمان

7- مبحث هفتم : پی و پی سازی

8- مبحث هشتم : طرح و اجرای ساختمان های با مصالح بنایی

9- مبحث نهم : طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه

10- مبحث دهم : طرح و اجرای ساختمان های فولادی

11- مبحث یازدهم : اجرای صنعتی ساختمان ها

12- مبحث دوازدهم : ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا

13- مبحث سیزدهم : طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمان ها

14- مبحث چهاردهم : تأسیسات گرمایی،تعویض هوا و تهویه مطبوع

15- مبحث پانزدهم : آسانسورها و پله های برقی

16- مبحث شانزدهم : تأسیسات بهداشتی

17- مبحث هفدهم : تأسیسات لوله کشی و تجهیزات گاز طبیعی ساختمان ها

18- مبحث هجدهم : عایق بندی و تنظیم صدا

19- مبحث نوزدهم : صرفه جویی در مصرف انرژی

20- مبحث بیستم : علائم و تابلوها

21- مبحث بیست و یکم : پدافند غیرعامل

22- مبحث بیست و دوم : مراقب و نگهداری ازساختمان ها


مشروح مقررات ملی ساختمان

مبحث اول

تعاریف
کلیه واژه ها و اصطلاحات فنی وحقوقی به کار رفته در تمامی مباحث "مقررات ملی ساختمان" در این مبحث گردآوری شده است. هدف از تدوین این مبحث، ایجاد پایه ای برای تفاهم میان دست اندرکاران صنعت ساختمان و یکسان سازی مفاهیم در حوزه شمول مقررات ملی ساختمان می باشد.
مبحث دوم

نظامات اداری
این مبحث در مورد نظامات اداری موجود در صنعت ساختمان و حیطه وظایف دست اندر کاران این صنعت اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی شامل: دفاتر مهندسی طراحی ساختمان، ناظر ساختمان، شهرداری ها و مراجع صدور پروانه ساختمان، سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهر سازی و ... را بیان نموده است.
مبحث سوم

حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق
اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی در ساختمان ها، استفاده از مصالح سوختنی، توسعه شبکه های انرژی، برق و گاز . به کارگیری تجهیزات گوناگون، سبب افزایش احتمال آتش سوزی در ساختمان ها گردیده است. به همین دلیل توجه بیشتر به موضوع حفاظت ساختمان ها در برابر حریق، امری الزامی و اجتناب نا پذیر محسوب می گردد. به منظور حفظ جان و مال انسان ها و فراهم ساختن ایمنی لازم در برابر آتش سوزی، رعایت اصول فنی در طراحی و اجرای ساختمان ها ضروری است که در این مبحث به آن پرداخته شده است.

مبحث چهارم

الزامات عمومی ساختمان
به منظور نظارت برتأمین نیاز های حداقل ساکنین و بهره برداران از ابنیه و ساختمان های مشمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، از نظر محدودیت ها، ابعاد حداقل فضا ها، نورگیری و تهویه مناسب و سایر الزامات عمومی، این مقررات به عنوان بخشی از مقررات ملی ساختمان ایران ملاک عمل قرار می گیرد.
مبحث پنجم

مصالح و فرآورده های ساختمانی
این مبحث درباره شناخت و معرفی انواع مواد، مصالح و فرآورده های ساختمانی متعارف است که در احداث انواع ساختمان ها و تأسیسات مربوط، مورد استفاده قرار می گیرد.
مبحث ششم

بار های وارد بر ساختمان
این مبحث، حداقل بار هایی را که باید در طراحی ساختمان ها و سازه های موضوع این مقررات مورد استفاده قرار گیرند، تعیین می نماید. این بار ها شامل بار های ثقلی - مرده (وزن اجزای دائمی ساختمان ها مانند تیر ها، ستون ها، کف ها، دیوار ها، بام ها، راه پله و تیغه ها، وزن تأسیسات و تجهیزات ثابت ) بار های زنده ( بار های غیر دائمی که درحین استفاده و بهره برداری از ساختمان ها به آن وارد می شوند، ) بار برف و بارهای ناشی از باد و زلزله و بالاخره بار های ناشی از فشار خاک و آب، می باشند.
مبحث هفتم

پی و پی سازی
در این مبحث دستورالعملی کلی جهت نحوة برنامه ریزی و انجام آزمایش های مکانیک خاک ارائه شده است.

مبحث هشتم

طرح و اجرای ساختمان های با مصالح بنایی
امروزه در کشور ما، به خصوص در شهر های کوچک و روستا ها مصالح بنایی کاربرد بسیار گسترده ای در امر ساختمان سازی دارد. وقوع زلزله های پیاپی و ویرانی های زیاد در این دسته از ساختمان ها بیانگر این مطلب است که برای ساخت ساختمان های با مصالح بنایی در کشور نیاز به مجموعه قوانین و مقررات فراگیر و لازم الاجرایی است که با رعایت آن ها سطح کیفی ساخت و ساز این ساختمان ها ارتقا یابد. با این هدف، مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان برای ساختمان های بنایی خشتی، سنگی، آجری، سنتی و دارای کلاف و غیر مسلح برای نخستین بار در کشور تدوین شده است.
مبحث نهم

طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه
هدف این مبحث ارائه حداقل ضوابط و مقرراتی است که با رعایت آن ها شرایط ایمنی،قابلیت بهره برداری و پایایی سازه های بتن مسلح فراهم شود.

مبحث دهم

طرح و اجرای ساختمان های فولادی
حداقل ضوابط و مقررات لازم را برای طرح، محاسبه و اجرای ساختمان های فولادی تعیین می کند.
مبحث یازدهم

اجرای صنعتی ساختمان ها
هدف این بخش از مقررات تعیین حداقل ضوابطی است که برای اجرای ساختمان های فولادی به کار می رود. این مقررات برای اجرای کلیه ساختمان های فولادی معمول به کار می رود.

مبحث دوازدهم

ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا
هدف از این مبحث تعیین حداقل ضوابط و مقررات به منظور تأمین ایمنی و بهداشت عمومی در هنگام اجرای عملیات ساختمانی است که رعایت مفاد آن برای کلیه ساختمان ها لازم الاجرا است.
مبحث سیزدهم

طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمان ها
تأسیسات برقی ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی، آموزشی، عمومی، صنعتی، کشاورزی و دامداری، نمایشگاه های دائمی و موقت، پارک های تفریحات و کارگاه های ساختمانی باید با رعایت مفاد این مقررات و نیز آیین نامه ها و استاندارد های ذکر شده در این مبحث اجرا شوند.
مبحث چهاردم

تأسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع
مبحث چهاردهم، الزامات حداقل را در مورد تأسیسات مکانیکی که به منظور گرم کردن فضا های داخل ساختمان، خنک کردن فضا های داخل ساختمان و تهیه و ذخیره آب گرم مصرفی در داخل ساختمان نصب شود، مقرر می دارد.
مبحث پانزدهم

آسانسور ها و پله های برقی
این مبحث از مقررات ساختمان حداقل ضوابط لازم را برای بهره برداری ایمن و بهینه از آسانسور، پله برقی و پیاده رو متحرک وضع می نماید.

مبحث شانزدهم

تأسیسات بهداشتی
مبحث شانزدهم الزامات حداقل را در مورد تأسیسات مکانیکی که به منظور لوله کشی آب مصرفی ساختمان، هواکش، فاضلاب، لوازم بهداشتی و لوله کشی آب باران ساختمان، مقرر می دارد.
مبحث هفدهم

تأسیسات لوله کشی و تجهیزات گاز طبیعی
مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان با عنوان تأسیسات لوله کشی و تجهیزات گاز طبیعی ساختمان ها ضوابط حداقل را برای طراحی و اجرای لوله کشی گاز ساختمان ها و کنترل های کیفی، نصب و راه اندازی وسایل گازسوز، دودکش ها و هوارسانی به وسایل گازسوز، ضوابط بهره برداری و ایمنی و ضوابط ویژه گازرسانی برای ساختمان های عمومی مقرر می دارد.
مبحث هجدهم

عایق بندی و تنظیم صدا
هدف از تدوین این مقررات به حداقل رساندن نوفه (صدای ناخواسته) در ساختمان ها است تا ضمن تأمین سلامت و آسایش ساکنان، شرایط مناسب شنیداری نیز فراهم گردد.
مبحث نوزدهم

صرفه جویی در مصرف انرژی
این مبحث از مقررات ملی ساختمان ضوابط طرح، محاسبه واجرای عایق کاری حرارتی و سیستم های تأسیسات گرمایی، سرمایی، تهویه، تهویه مطبوع، تأمین آب گرم مصرفی و روشنایی الکتریکی در ساختمان ها را تعیین می کند.

مبحث بیستم

علائم و تابلو ها
هدف کلی از تدوین این مقررات، ساماندهی به تابلو ها و علائم به منظور تأمین س المت و بهداشت، ایمنی، آسایش و صرفه جویی در منابع می باشد. بدین منظور علائم و تابلو ها باید از نظر ارائه اطلاعات و هشدار های ایمنی، صحیح عمل نموده و از نظر ساخت و نصب بی خطر و ایمن بوده و پیام رسانی آن ها خطرساز نباشد.
مبحث بیست و یکم

پدافند غیرعامل
هدف این مقررات تعیین حداقل ضوابط و مقررات برای طرح و اجرای ساختمان ها در برابر تهدید های انسان ساز خصوصاً تهاجم هوایی می باشد. به طوری که ساختمان های حیاتی مانند بیمارستان ها و ... پس از انفجار قابلیت خدمت درمانی خود را حفظ نمایند و سایر ساختمان ها ضمن کاهش تلفات، خسارت های وارده درحد قابل قبول باشد.
مبحث بیست و دوم

مراقب و نگهداری از ساختمان ها
هدف این مبحث نگهداری اجزا و قطعات ساختمان هایی که با ضوابط و مقررات ملی اجرا شده اند می باشد که ساختمان های موجود و ساختمان هایی که در آینده احداث می شوند، را شامل می شود.


کارکلاسی صفحه 76 کاروفناوری نهم مبحث 13 مقررات ملی ساختمان


دوستان ، همکاران و دانش آموزان گرامی شما می توانید کتاب کامل مبحث 13 مقررات و استانداردها را با عنوان : طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمان ها را از ادامه مطلب دانلود نمایید.

فرمت Pdf

حجم 1 مگابایت

تعداد صفحه 100


مطالب مرتبط