پرسش صفحه 78

کاروفناوری پایه نهم

پودمان برق

سوال :

سیم ارت به چه دلیل استفاده می شود؟

کارکلاسی صفحه 80 کاروفناوری نهم سیم ارت به چه دلیل استفاده می شود؟

جواب در ادامه مطلب

سیم ارت (earth) به معنای سیم زمین می باشد که در صنعت برق به آن سیستم اتصال زمین می گویند . وظیفه اصلی سیستم ارتینگ این است که هر جریان الکتریکی که وارد این سیستم شد را به طور کامل به زمین منتقل کند.سیستم ارتینگ متشکل از چاه ارت و سیم متصل به چاه میباشد . اگر ما بدنه تمام دستگاه های برقی اعم از صنعتی و مخابراتی و خانگی و...و یا به طور کلی هرنوع مصرف کننده برق را توسط یک رشته سیم به سیم اتصال به زمین متصل کنیم،یک سیستم ارتینگ ایجاد کرده ایم .

هدف از ایجاد این سیستم این است که اگر هریک از سیم های فاز و یا سیم نول به هر طریقی به بدنه دستگاه اتصال یابد و مدار الکتریکی مورد نظر دچار نشتی جریان شود؛این نشتی جریان توسط سیم ارت به زمین منتقل شده و از برق گرفتگی و یا در مواردی اتصالی دستگاه جلوگیری می شود .

در مواردی به اشتباه بدنه مصرف کننده های خانگی را به لوله های آهنی آب و یا گاز و یا حتی به اسکلت ساختمان اتصال می دهند که این کار بسیارخطرناکی است که منجر به برق گرفتگی های کشنده می شود . درهنگام اتصال کامل سیم های فاز به سیم ارت فیوز مربوط به آن فاز عمل کرده و جریان را قطع می کند ودر هنگام اتصال کامل سیم نول به سیم ارت اگر مدار ارتینگ دارای فیوز محافظ جان باشد،این فیوز از 30 میلی آمپر نشتی جریان به بالا را قطع می کند وباعث قطع کامل جریان فاز و نول می شود .

لازم به ذکر است که سیم ارت و سیم نول به ظاهر از نظر اینکه بی برق هستند بسیار به یکدیگر شبیه هستند ولی در عمل دوسیم مستقل از هم وعملکردی متفاوت از یکدیگر دارند؛و هیچگاه نمی توان از یکی بجای دیگری استفاده کرد . سیستم ارتینگ امروزه کاربردی همانند خود برق را داراست و از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.چنانکه در مخابرات به سیستمهای ارتینگ بسیار حساس و دقیق برای جلوگیری نویز در شبکه نیاز است و نیز در شبکه های انتقال و توزیع برق کاربرد فراوان دارد؛شبکه های برق گیر بدون سیم ارت عملا بلا استفاده هستند .

سیم زمین یا اتصال به زمین برای وسایلی مؤثر است که دو شاخه آن ها سه سیم فاز، نول و ارت دارد. این گونه وسایل برقی در صورت داشتن اتصال داخلی و یا هر مشکل الکتریکی دیگرکاملاً ایمن هستند چون برقِ بدنة آنها از طریق همان سیم ارت به زمین اتصال کوتاه می شود و اگر این اتصال کوتاه کامل باشد، فیوز عمل کرده و جریان برق را قطع می کند.
برای داشتن یک ارت مناسب، وجود یک چاه ارت الزامی است چاه ارت چاهی است که در زیر زمین با رعایت قوانین خاصی حفر می شود. سپس درون آن یک شبکة فلزی قرار می دهند و آن را با استفاده از سیم های ضخیم به تمام پریزها برق می رسانند.

پریزهای برق از نوع ارت دار علاوه بر دو سوراخ مربوط به دوشاخه، یک فنر فلزی هم در محیط گودی پریز دارند که سیم ارت به آن متصل می شود.

کارکلاسی صفحه 80 کاروفناوری نهم سیم ارت به چه دلیل استفاده می شود؟


فیلم مرتبط

انیمیشن آشنایی با سیم ارت


مطالب مرتبط