تحقیق کاروفناوری نهم

پودمان عمران

فناوری های نوین در زمینه عمران و ساختمان

تحقیق کاروفناوری فناوری های نوین در زمینه عمران و ساختمان

1- دیوار سبز (دیوار زنده)

دیوار سبز فناوری نوینی است که امروزه جایگاه خود را به آرامی در شهرهای جهان پیدا می کند. دیوار سبز به دیواری گفته می شود که توسط سازۀ مستقل و یا بخشی از بنا با پوشش گیاهی پوشانده شده باشد. دیوارهای زنده غیرفعال از پانل های مربع یا مستطیل شکل تشکیل شده اند که کشت گیاه را به صورت عمودی فراهم کرده و از گیاه نگهداری می کنند. این پانل های مدولار توسط سیستم سازه ای سبکی، با فاصله به دیوار و یا سازه آن متصل می شوند. ایده دیوارهای سبز اولین بار توسط استنلی هارت وایت در سال 1938 معرفی شد. در حال حاضر پاتریک بلنک به عنوان فردی که این شیوه را صنعتی نمود، شناخته شده است. دیوارهای سبز داخلی نسل جدیدی از دیوارهای سبز هستند، که گیاهان موجود در آن مجموعه ای متنوع از گیاهان بالا رونده همچون پیچک هستند. دیوارهای سبز بیش از 10 سال است که به عنوان فضای سبز داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اتصال نزدیک دیوارهای سبز به دیوار ساختمان میزان بار وارد شده به ساختمان از نکات مهم و قابل توجه در استفاده از این نوع دیوارها به شمار می آید.

متن کامل در ادامه مطلب

مواردی که باید در طراحی دیواره سبز مورد توجه قرار داد عبارت اند از: انتخاب مجری مناسب طرح، انتخاب نوع و سیستم مناسب دیوار سبز، محاسبه بارگذاری ناشی از وزن دیوار سبز بر دیوار، طراحی مناسب پانل های مدولار دیوار زنده، مشخص کردن نحوه اتصال پانل های مدولار به دیوار، نوع بستر کاشت، نوع پوشش گیاهی، انتخاب سیستم آبیاری و نگهداری و مراقبت از پوشش گیاهی.

دیواره های سبز دامنۀ وسیعی از فواید زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی را در بر می گیرند. پوشاندن فضای داخل با پوشش گیاهی، از نظر ابعاد زیست محیطی، در کاهش آلودگی هوا و آلاینده ها، کاهش گازهای گلخانه ای، کاهش دمای محیط، کاهش مصرف انرژی و بهبود کیفیت محیط زیست نقش تعیین کننده ای دارند.

از نقطه نظر اقتصادی دیوارهای سبز با ایجاد فضای سبز در داخل، حفاظت بنا و نیز بعد زیباشناسی محیط، به ارزش بنا می افزاید. دیوار سبز همچنین، با ایجاد عایق حرارتی موجب ذخیره انرژی گرمایی و سرمایی در زمستان و تابستان و در نهایت کاهش هزینه های مرتبط با مصرف انرژی می شود. از نظر بعد اجتماعی دیوارهای سبز با ادغام طبیعت و ساختمان و زیباسازی فضای داخلی، موجب ایجاد و ارتقا نشاط شده، به سلامت جسمی و روانی شهروندان کمک شایانی می کند. ایجاد فرصت های شغلی در ارتباط با فناوری نوین از دیگر مزایای اجتماعی دیوارهای سبز محسوب می شود.

تحقیق کاروفناوری فناوری های نوین در زمینه عمران و ساختمان

2- کاغذ دیواری ضد زلزله

پژوهشگران نوعی کاغذ دیواری با خاصیت ارتجاعی بسیار بالا از جنس فایبرگلاس ساخته اند. چسب این نوع کاغذ دیواری از آب، مواد چسباننده و ذرات پلاستیکی بسیار ریز تهیه شده است. پس از پوشاندن سطح دیوار با چسب، ذرات آن به همۀ درزهای دیوار نفوذ می کند و پس از ترکیب آب موجود در چسب، ذرات پلاستیکی درهم تنیده می شود.
زنجیره مولکول های این ذرات پلاستیکی با شدت به دیوار می چسبند و فایبرگلاس و چسب نیز مخلوط به دست آمده را تقویت می کند. خاصیت ارتجاعی این محلول به ذرات پلاستیکی تشکیل دهندۀ آن بستگی دارد و در واقع با وارد شدن فشار زلزله ساختار آن تغییر می کند. آزمایش ها نشان می دهد دیواری که با کاغذ دیواری مخصوص تقویت شده، در برابر فشارهای جانبی در حد سه ریشتر مقاومت می کند. کاغذ دیواری ضد زلزله نیروی حاصل از زمین لرزه را به تمام قسمت های دیوار ساختمان منتقل کرده و از این طریق مانع از ریزش دیوار می شود. این کاغذ حاوی دو عنصر مهم است: یکی الیاف و رشته های سفت و محکم شیشه و دیگری ماده مصنوعی پلی پروپیلن. الیاف شیشه در چهار جهت مختلف بافته می شوند تا اینکه بتوانند نیروهای حاصل از زمین لرزه را بر تمامی دیوار تقسیم کنند.

تحقیق کاروفناوری فناوری های نوین در زمینه عمران و ساختمان

3- گچ بری پلی استایرن

گچ بری پلی استایرن به دلیل تنوع رنگ، نصب سریع، قابلیت شست وشو و قابلیت جابه جایی، جایگزین جدید و مناسبی در گچ بری های سقفی و دیواری است. بسیاری از افراد، گچ بری های پلی استایرن را در تزیینات داخلی ساختمان به دلیل داشتن کیفیت بالای آنها و مزایای متعدد به انواع دیگرگچ بری ترجیح می دهند. این محصول جایگزین گچ، بسیاری از معضلات تزیینات گچی را از بین می برد. از سنگینی ساختمان که از معایب اصلی ساختمان سازی است، می کاهد. با این محصول دیگر نیازی به میلگرد، رابیتس، پروفیل و... در سازه های سقفی  دیواری که اتلاف وقت و هزینه های زیادی را در بر دارد، نیست. در ضمن زمان طولانی اجرا توسط مجریان به دلیل استفاده از گچ و ملحقات آن را از بین می رود.

موارد زیر از جمله مزایای این نوع گچ بری است:

- مقاوم در برابر رطوبت و برودت
- نصب سریع و آسان
- بسیار سبک
- قابل شست وشو
- قابل جابه جایی پس از نصب
- تنوع رنگ بسیار زیاد
- تنوع ابعاد
- مطابق با سلیقه های مختلف
- قابل استفاده در هتل ها، رستوران ها، کافی شاپ ها، تالارهای پذیرایی، دفاتر، شرکت ها و منازل

تحقیق کاروفناوری فناوری های نوین در زمینه عمران و ساختمان

4- چوب مایع

این ماده دارای خواص قابل توجهی است که در عین داشتن ظاهر چوب، کاستی های چوب را جبران کرده و قابلیت های فراوانی دارد. چوب مایع  نسل جدیدی از مصالح شبه چوب و شبه پلاستیکی است که به دلیل مشابهت به پلاستیک ها، قابل تزریق بوده و می تواند خواص ظاهری چوب را داشته باشد، و به همین دلایل امکان کاربرد گسترده ای دارد. ویژگی های این محصول شامل سبکی وزن، قیمت پایین مصالح خام، هزینه کم فراوری مصالح، سازگاری با طبیعت در تمام مراحل چرخه زیست و نحوه تجزیه در پایان عمر مفید مصالح موردنظر است.

این ماده به راحتی با دریل و ارّه برش داده می شود. نیروی لازم برای سوراخ کردن و برش آن کمتر از انواع دیگر مصالح می باشد. امکان استفاده از چوب مایع و چوب معمولی به دلیل ضریب انبساط تقریباً مشابه آنها وجود دارد. سطح چوب مایع از مواد چوبی دیگر صیقلی تر می باشد و می تواند بدون روکش استفاده شود. موارد مصرف این مادۀ ساختمانی در نما و نشانه های معماری، مبلمان، لوازم منزل، پروفیل ها و صفحات است.

تحقیق کاروفناوری فناوری های نوین در زمینه عمران و ساختمان

5- بتن شفاف

بتن انتقال دهندۀ نور محصول نسبتاً جدیدی است که در سال 2004 توسط یک معمار 27 ساله مجارستانی ابداع گردید. این ماده ساختمانی برای ساختمان های جدید به طور وسیع قابل اجرا می باشد. این مصالح می تواند برای دیوارهای داخلی و خارجی، ساخت کف پوش یا حتی طراحی اشیاء استفاده شود. ترکیبات سازندۀ بتن انتقال دهنده نور ترکیبی از رشته های شیشه ای نوری و بتن می باشد که می تواند برای بلوک ها و صفحات پیش ساخته استفاده شود. هزاران رشتۀ شیشه ای به طور موازی در هر جایی میان دو سطح اصلی بلوک ها پخش می شوند. نسبت رشته ها در حدود 4% حجم کلی می باشد. رشته های شیشه ای نور را در دو سمت بتن هدایت می کند. ترکیبات آن شامل 96 % بتن و 4% فیبر نوری است.

این مادۀ ساختمانی به طور گسترده در کارهای تزیینات داخلی فضا به عنوان دیوارپوش و کف پوش استفاده می گردد. در طول روز این بلوک های بتنی رنگ هایی را منعکس می کنند. از این نوع بتن عبور دهندۀ نور می توان برای روکش دیوارها در طراحی داخلی استفاده کرد. در صورتی که این دیوارها از پشت نورپردازی شده باشند با استفاده از نورهای رنگی متنوع می توان حس های فضایی جالبی را ایجاد کرد. با توجه به رنگ خاکستری متداول بتن معمولی، این نوع بتن دارای رنگ های متنوعی است و بافت سطح بیرونی آن نیز می تواند متنوع باشد.

تحقیق کاروفناوری فناوری های نوین در زمینه عمران و ساختمان