کارکلاسی صفحه 49

کاروفناوری نهم

پودمان برنامه نویسی

سوال :

آرایه هایی که با ماژول numpy ایجاد می شوند، از نظر سرعت و کارایی چه تفاوتی با آرایه های لیست دارند؟در گروه خود در این باره بحث و گفت وگو کنید و نتیجه را به کلاس ارائه دهید.

کارکلاسی صفحه 49 پودمان برنامه نویسی با پایتون کاروفناوری نهم

جواب در ادامه مطلب


کار کردن با لیست ها ساده تر و برای افراد مبتدی و تازه کار مناسب تر می باشد لیست می تواند انواع مختلف داده مانند متن (رشته) و عدد و... را با هم در یک جا ذخیره کند همچنین می توان عناصر آن را حذف یا اضافه کرد و قابل تغییرند. مضافاَ لیست ساختار داده‌ای شامل عناصر مرتب شده‌ای است که می‌توان به هر عنصر با استفاده از یک اندیس دسترسی داشت در صورتی که بخواهیم انواع داده‌های مختلف را در یک آرایه ذخیره کنیم، بهتر است از لیست استفاده شود.

اما آرایه هایی که با ماژول numpy ایجاد می شوند،از پیچیده گی بیشتری برخوردار هستند و برای ساخت آنها باید از توابع خاص استفاده کرد. آرایه می‌تواند عناصر یک نوع خاص داده‌ای را در خود نگه دارد، مانند عدد یا رشته. برای ساختن آرایه در پایتون باید از کتابخانه NumPy استفاده کرد و تغییر داده آن از طریق عملیات ریاضی صورت می‌گیرد.

آرایه ها می توانند داده ها را بیشتر فشرده و ذخیره کنند

آرایه ها برای ذخیره مقادیر زیاد داده مناسبتر هستند.

آرایه ها برای عملیات های عددی مناسب هستند.

اما لیست ها نمی توانند مستقیماً عملیات ریاضی را انجام دهند.

بنابراین، تفاوت اصلی بین لیست و آرایه در پایتون در این است که لیست می‌تواند حاوی هر نوع داده‌ای باشد ، در حالی که آرایه محدود به یک نوع داده‌ است و اندازه آن ثابت است. به علاوه، تغییر اندازه لیست ساده‌تر از آرایه است، چون لیست می‌تواند عناصر را به راحتی اضافه و حذف کند، در حالی که آرایه باید با توجه به محدودیت اندازه خود تعداد عناصرش را دقیقاً تعیین کند.

اگر نیاز به ذخیره مقدار کوتاهی از آیتم ها دارید و قصد انجام عملیات ریاضی با آن ها را ندارید، استفاده از لیست بهتر است. لیست به شما این امکان را می‌دهد که بدون وارد کردن ماژول‌ها یا پکیج های اضافی، دنباله‌ای از آیتم‌های مرتب، قابل تغییر و فهرست‌شده را ذخیره کنید.

اگر دنباله ای بسیار طولانی از آیتم ها دارید، از یک آرایه استفاده کنید. این ساختار ذخیره سازی داده کارآمدتری را ارائه می دهد.اگر قصد انجام هر گونه عملیات عددی دارید، از یک آرایه استفاده کنید. تجزیه و تحلیل داده ها و علم داده به شدت به آرایه ها (بیشتر NumPy) متکی هستند.

با استفاده از کتابخانه NumPy، می‌توان بر روی آرایه‌های NumPy، عملیات ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را انجام داد، در حالی که برای لیست‌ها این عملیات‌ها امکان‌پذیر نیست و باید از یک حلقه برای انجام آن‌ها استفاده کرد.

لیست‌ها اغلب برای ذخیره و مدیریت داده‌هایی با اندازه متغیر استفاده می‌شوند، در حالی که آرایه‌ها به دلیل اندازه ثابت خود، کمتر حافظه مصرف می‌کنند و در برخی موارد سرعت بیشتری نسبت به لیست دارند.

به طور کلی در بسیاری از موارد پیشنهاد می‌شود تا از list در برنامه‌ی خود استفاده کنید و در صورتی که در آینده نیاز به بهینه سازی کد خود داشتید، می‌توانید آن را تغییر دهید. چرا که استفاده از list ها ساده تر بوده و همچنین سایر برنامه نویسان نیز با این نوع داده آشنایی کامل دارند. در صورتی که نیاز به ذخیره و مدیریت داده‌هایی با اندازه متغیر دارید، لیست‌ها گزینه بهتری هستند. در صورتی که نیاز به ذخیره و مدیریت داده‌هایی با اندازه ثابت و یا نیاز به سرعت بالا در انجام عملیات‌ها دارید، آرایه‌ها بهترین گزینه هستند.پس برای انتخاب بین لیست و آرایه، باید نیازمندی‌های خود را در نظر گرفته و با توجه به ویژگی‌های هر یک، تصمیم گیری کرد.


مطالب مرتبط