تحقیق کاروفناوری نهم

پودمان تأسیسات مکانیکی

سرویس و نگهدارى کولر آبى

قبل از راه اندازى کولر آبی در اوایل تابستان باید آن را به شرح زیر سرویس و سپس راه اندازى نمود.

مراحل سرویس و نگهدارى کولر آبى پودمان تأسیسات مکانیکی

در ادامه مطلب این مراحل را مشاهده کنید.

ابتدا دیواره هاى کولر را جدا کنید و در صورت نیاز به تعویض پوشال ها، آن را با پوشال نو عوض کنید. بستگى به وضعیّت مکانى کولر، زمان تعویض پوشال ها متفاوت است، امّا به طور طبیعى هر دو سال یک بار پوشال ها را باید تعویض نمود. موقع تعویض سعى کنید که پوشال ها به طور یکنواخت در سطح دیوارهٔ کولر پخش شود.
کف کولر را تمیز کرده و آن را با آب بشویید و سپس بازدید کنید که اگر چنانچه زنگ زدگى یا سوراخى در آن دیده شود حتماً باید آن را ترمیم کرده. کف کولر را ضد زنگ و سپس رنگ بزنید. آب کثیف داخل اتاقک را از طریق برداشتن لوله خروجى که در کف کولر قرار دارد خارج کنید و با آب تمیز مجدداً پر کنید.
یاتاقان هاى فن و جاروغنى هاى روى یاتاقان را خوب روغن کارى کنید. با دست هر دو فلکه را بچرخانید تا مطمئن شوید که مانعى در حرکت آن ها موجود نیست.
در صورت مشاهدهٔ ساییدگى یا بریدگى در تسمه، آن را با تسمه نو مشابه و هم شمارهٔ آن تعویض کنید. براى تعویض، ابتدا تسمه نو را روى پولى موتور به طور کامل قرار دهید و طرف دیگر آن را روى شیار خارجى به سمت بالاى پولى فن (بادزن)، بگذارید و آن را با پولى، در جهت حرکت عقربه هاى ساعت بگردانید تا تمام تسمه در داخل شیار خارجى پولى فن، قرار گیرد.
سبد حصیرى پلاستیکى زیر پمپ آب را بیرون آورده و پس از تمیز کردن در جاى خود بگذارید.
پمپ آب را آزمایش کنید و پس از تنظیم آب آن را خاموش کنید، سپس موتور کولر را در دورهاى کند و تند آزمایش کنید و بعد خاموش کنید. تمام پیچ ها و مهره ها را سفت کنید. درپوش هاى کولر را در جاى خود قرار دهید. مجدداً پمپ و موتور را روشن کنید و دریچه هاى کانال داخل ساختمان را نسبت به مورد مصرف تنظیم نمایید.
توصیه مى شود در مدّتى که از کولر به طور پیوسته استفاده نمى شود آب آن را تخلیه کرده و روى آن را با برزنت بپوشانید تا از گرد و خاک و باد و باران در امان باشد. اگر تشتک به علت نشتى زیاد نیاز به تعویض داشت و خرید آن امکان پذیر نبود توصیه مى شود که تشتک را با طاق کولر جابه جا نمایید.

شست و شو یا تعویض پوشال

چون پوشال گرد و غبار، دود، بو و ذرات خارجى هوا را در خود نگه داشته و هواى پاکیزه و صاف را ازخود عبور مى دهد، بنابراین پس از مدّتى کثیف شده و لابلاى آن را جرمى از نمک، گچ و گرد و خاک مى گیرد. در نتیجه قدرت جذب رطوبت را از دست مى دهد، از طرفى حرکت هوا از لابلاى آن به سهولت انجام نمى گیرد و قدرت خنک کنندگى کولر به حدّاقل مى رسد. بنابراین لازم است حداقل سالى یکبار پوشال هاى مذکور شست و شو و در صورت لزوم تعویض گردند.

نظافت تشتک

دود و گرد وخاک موجود در هوا که روى پوشال ها مى نشیند،توسّط جریان آب شسته شده و همراه موادّ قلیایى و گچى موجود در آب پس از مدّت کوتاهى جرم نسبتاً زیادى از رسوبات در ته و جدار داخلى تشتک و اطراف سبد صافى پمپ آب تشکیل مى شود. این جرم ممکن است باعث گرفته شدن لوله هاى آب رسانى به کولر گردد و از طرفى کار پمپ را هم مشکل خواهد کرد. براى جلوگیرى از این امر لازم است که در پاپان هر فصل تشتک کولر و صافى پمپ آب به دقت تمیز شود. براى نظافت تشتک، باید لوله سرریز آب کف آن را باز نموده و پس از شست و شوى تشتک مجدداً در جاى خود ببندید. بدین منظور، صافى پمپ آب نیز باید برداشته شود، در موقع برداشتن و نصب مجدد صافى دقت نمایید پاره نشود.

جدول طریقۀ عیب یابى کولر آبى

مراحل سرویس و نگهدارى کولر آبى پودمان تأسیسات مکانیکیمراحل سرویس و نگهدارى کولر آبى پودمان تأسیسات مکانیکیمراحل سرویس و نگهدارى کولر آبى پودمان تأسیسات مکانیکی


فیلم مرتبط با این مبحث