پرسش صفحه 90

کاروفناوری پایه هفتم

پودمان نقشه کشی

ویژگی های کاغذ مناسب نقشه کشی

سوال :کاغذ مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

کارکلاسی صفحه 90 کاروفناوری هفتم ویژگی کاغذ نقشه کشی

جواب در ادامه مطلب

کاغذ: سطحی است با صافی مناسب که کار ترسیم روی آن انجام می شود. مشخصات یک کاغذ مناسب برای ترسیم نقشه عبارت اند از:

الف) رنگ سفید کمی مایل به کرم
ب) مقاوم در برابر پاک کن
پ) مقاوم در مقابل پاره شدن
ت) صافی نسبی سطح (موج دار نبودن)
ث) مات بودن ( نور را منعکس نکند)

کاغذ مناسب نقشه کشی باید از نظر ماده ساخته شده آن مرغوب باشد. همچنین باید از نظر وزن - ضخامت - چگالی - دوام - ابعاد و مشخصات ظاهری دیگر مناسب باشد.

از ویژگی های دیگر می توان به مشخصات سطح کاغذ، مانند صاف بودن و یکدست بودن سطح کاغذ اشاره کرد. این کاغذ باید بدون پرز و قابلیت مناسب پاک کنندگی را داشته باشد و نازک، شفاف و روغنی نباشد.

کاغذ مناسب باید در برابر تاشدگی و خم شدگی مقاوم باشد و همچنین در برابر سوراخ شدگی و پاره شدن نیز مقاوم باشد کاغذها باید دارای رنگ سفید روشن و بدون تیرگی و ماتی باشند. و بالاخره ابعاد این کاغذ باید دارای ابعاد استاندارد باشد.

ابعاد استاندارد  کاغذهای نقشه کشی در کلاس A را در تصویر پایین ببینید.

کارکلاسی صفحه 90 کاروفناوری هفتم ویژگی کاغذ نقشه کشی


مطالب تکمیلی


آشنایی با کاغذ و انواع آن

کاغذ: کاغذ تشکیل شده از ماده خام، که پرورانده می شود و به خمیر کاغذ تبدیل می شود. خمیر مایع یا ماده اولیه کاغذ با مقدار کمی مواد شیمیایی مخلوط شده و بخشی از بدنه کاغذ را به وجود می آورد. پس از آن این خمیر را روی توری متحرکی از سیم در ماشین کاغذسازی پهن می کند. آب اضافه خمیر (شیرابه) به سرعت از آن گرفته می شود و اجزای جامد آن به صورت ورقه ای روی سطح سیم باقی می ماند. این ورقه، نوار خام کاغذ است.
سیر تحول ماشین های کاغذسازی: اولین آسیاب کاغذسازی انگلستان در سال 1490 میلادی شروع به کار کرد. اختراع دستگاه چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ باعث شد تا نیاز کاغذ برای تولید کتاب، روزنامه و دیگر کارهای چاپ تجاری، افزایش یابد و فقط برای نوشتن مصرف نشود. در قرن هجدهم، نیاز مصرف کاغذ از میزان تولید پیشی گرفت تا اینکه در سال 1798 فردی فرانسوی به نام نیکولاس لوپس روبرت دستگاه کاغذسازی را اختراع کرد. این دستگاه تحولی در کاغذسازی به وجود آورد. برای اینکه، این دستگاه برای اولین بار کاغذ را به صورت یک رول پیوسته تولید می کرد، که تا آن زمان امکان پذیر نبود. چند سال بعد، هم وطن روبرت، سیستم آب گیری برای دستگاه کاغذسازی ساخت. این دستگاه آب زیاد خمیر کاغذ را با فشردن مابین یک نوار نقاله نمدی و یک سیلندر، خارج می ساخت. برادران فرودرینیر در انگلستان توانستند دستگاه روبرت را توسعه و در سال 1803 میلادی اولین نمونه آن را تولید و نصب کنند.

مواد اولیه این دستگاه ها برای تولید کاغذ، عمدتاً چوب (الیاف گیاهی)، کاغذهای بازیافتی و آب فراوان می باشد، شکل زیر بخش آماده سازی خمیر کاغذ را نشان می دهد.

آشنایی با کاغذ، روش ساخت کاغذ و انواع آن

بخش آماده سازی خمیر کاغذ دستگاه یعنی بخش آماده سازی مواد اولیه که به علت استفاده از آب فراوان، قسمت خیس دستگاه نیز نام دارد. خمیر آماده شده در این بخش به قسمت دیگر دستگاه برای مخلوط کردن با مواد مورد نیاز، مانند رنگ و گل چینی انتقال داده می شود و سپس وارد بخش کاغذسازی دستگاه می شود.

آشنایی با کاغذ، روش ساخت کاغذ و انواع آن

اصول ساخت کاغذ همواره یکسان است در حالی که ویژگی های درنظر گرفته شده براساس نوع مصرف آنها در هر موردی ممکن است متفاوت باشد.
کاغذ، با توجه به نوع خمیر آن، با کیفیت های گوناگون ساخته می شود و قیمت آن نیز بر همین اساس تعیین می شود. انواع بسیار گران قیمت آن مانند کاغذهای دست ساز، و ورق هایی که ابعاد آنها درست بر ابعاد استاندارد منطبق نیست. به طور جداگانه بسته بندی می شوند. در حالی که اغلب کارخانه های کاغذسازی، تولیدات ناقص را مجدداً خمیر می کنند.در متون زیر انواع کاغذها به اختصار توضیح داده می شود.

انواع کاغذ

کاغذ روزنامه ( News Print ): کاغذ روزنامه از خمیر مکانیکی، که مقداری خمیر شیمیایی نیز در آن وجود دارد، تهیه می شود. این نوع کاغذ برای چاپ روزنامه و مواد چاپی شبیه به کاغذ روزنامه استفاده می شود. کاغذ روزنامه به شکل پرداخت نشده تولید می شود و به همین دلیل خاصیت جذب مرکب در آن زیاد است. اما به دلیل استفاده از خمیرمکانیکی در حجم بالا با قرار گرفتن در مقابل نور و تابش خورشید به سرعت تغییر رنگ می دهد. کاغذ روزنامه از ارزان ترین نوع کاغذ چاپ است که به صورت رول یا ورق عرضه می شود و برای چاپ با روش لترپرس و افست بدون خشک کن مناسب است.
کاغذ مکانیکی ( Mechanical Printing ): نوع مرغوب تری از کاغذ روزنامه است که درصد خمیر شیمیایی آن نسبت به نوع اول بیشتر است. درصد خمیر شیمیایی براساس کیفیت مورد نیاز، کم یا زیاد می شود. مواد پرداخت کننده موجود در خمیر این کاغذ به میزان معمول است و از این کاغذ برای چاپ تولیدات ارزان قیمت استفاده می شود. این کاغذ را می توان با پرداخت بهتر تهیه کرد که در آن صورت به عنوان کاغذ تحریر ارزان قیمت نیز مصرف می شود.
کاغذ مکانیکی با سطح بسیار صاف ( Mechanical Sc Printing ): خمیر این کاغذ از مواد معدنی بیشتری برخوردار است و شفافیت آن نیز به دلیل پرداخت شدن زیاد سطح آن با نوردهای Super Calender است.کاغذ چاپ مکانیکی Sc به شکل گسترده ای در چاپ با ماشین های روتوگراور و برای کارهای چاپی مثل: مجله ها با تیراژ بالا، کاتالوگ و ضمائم رنگی مجله ها مصرف می شود.

کاغذ شیمیایی ( Wood free Printing ): این نوع کاغذ بدون خمیر مکانیکی است و از خمیر چوب شیمیایی ساخته شده و کاغذ تولیدی آن از رنگ و کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و برای مجله ها مورد استفاده قرار می گیرد.این کاغذ از کاغذ مکانیکی مقاوم تر است و به صورت رول یا ورق عرضه می شود. این کاغذ به عنوان کاغذ چاپ افست شناخته شده است.
کاغذ انجیلی ( Bible Paper ): کاغذ بسیار نازک، سفید رنگ و دارای خاصیت پشت پوشانی است که برای چاپ کتاب های حجیم با تعداد صفحات بالا مورد استفاده قرار می گیرد. این کاغذ برای نوشتن مناسب نمی باشد.
کاغذ شیمیایی آنتیک (Woodfree Antique Wove): این کاغذ که حجم بیشتری دارد برای کتاب های نازک مناسب تر است.
کاغذ گلاسه مات ( Matt  coated Paper ): این کاغذ در سال های اخیر بسیار رایج شده است. در پوشش سطح این کاغذ از خاک چینی استفاده می کنند که باعث صافی سطح و بهبود جذب مرکب می شود.کیفیت چاپ و صافی این کاغذ براساس مقدار پوشش مصرف شده در ساخت بدنه و سپس در مرحله پرداخت آن ارزیابی می شود. کاغذ مات به نظر صاف و نرم است ولی در مقایسه با کاغذ گلاسه بسیار خشن و زبر است. از کاغذهای گلاسه براق و مات برای چاپ انواع مختلف کارهای تجاری و با کیفیت بالا استفاده می شود که معمولاً در آنها از مقدار زیادی تصاویر ترامه استفاده می شود مانند: چاپ بروشورها و کتاب و کاتالوگ
کاغذ با جلای قوی ( Cast Coated Paper ): این نوع کاغذ بسیار صاف و براق و یکنواخت است و با روشی معمولی اندود می شود.
کاغذ با خطوط مشخص ( Wove and Laid Paper ): این نوع کاغذ با استفاده از سیلندر
Dandy Roll به صورت ساده و یا با خطوط مشخص تولید می شود که به راحتی قابل تشخیص است. کاغذ ساده معمولاً از بافت یک نواختی برخوردار است که با قرار دادن آن در مقابل نور مشخص می شود. کاغذ خط دار با مشاهدۀ یک سری خطوط مشخص می شود. کیفیت هر دو کاغذ به هیچ وجه بستگی به صاف بودن و یا خط دار بودن آن ندارد. بلکه تنها پوشش روی دندۀ رول است که انواع آن را از یکدیگر متمایز می کند.

کاغذ گلاسه اندود شده (Coater Paper ): کاغذ دارای پوشش گلاسه و صاف از بهترین نوع کاغذهای اندود شده است. این کاغذ پوششی بسیار قوی دارد و سطح آن بسیار براق و صاف است. مرغوبیت کاغذ گلاسه را با توجه به کیفیت مواد به کار رفته در ساخت آن و هم چنین مواد مصرفی در اندود کردن سطح آن و مقدار پرداخت انجام شده که به وسیله نوردهای مخصوص در مرحلۀ پایانی برروی آن انجام می شود، درجه بندی می کنند. کاغذ گلاسه را نیز مانند کاغذهای معمولی با استفاده از نوردهای کلندر در ماشین کاغذسازی و یا با استفاده از ماشین جداگانه پرداخت می کنند که این عملیات بستگی به نوع استفاده و درجه مرغوبیت پرداخت دارد. کیفیت چاپ با این نوع کاغذ از کاغذ ام اف ( MF ) و اس سی ( SC ) بهتر و قیمت آن نسبت به دو نوع ذکر شده گران تر می باشد.
کاغذ کارتریج ( Cartridge ): این کاغذ از نظر ظاهر شبیه کاغذ آنتیک فشرده است که از انواع آن برای چاپ و رسم استفاده می شود. کاغذ نسبتاً سختی است و از خمیر چوب با الیاف کوتاه ساخته می شود.
کاغذ لعاب دار ( Enamel Paper ): این کاغذ تنها از یک طرف پوشش شده است و کیفیت آن بسیار بالاست. نوع ارزان تر آن برای پوشش جعبه های مقوایی و انواع مرغوب تر را برای چاپ اتیکت مصرف می کنند.این کاغذ در رنگ های مختلف تولید می شود.
کاغذ دفاتر حسابداری ( Ledger or Account Paper ): این کاغذ از انواع کاغذ تحریر است که در ساخت دفاتر حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد. این کاغذ معمولاً به رنگ آبی روشن است و بدون پوشش گلاسه تهیه می شود.
کاغذ جلد ( Cover Paper ): معمولاً این کاغذها از نوع ضخیم و با قابلیت تاشدن تهیه می شود. کاغذ جلد به شکل ساده و یا با سطح برجسته تهیه می شود و به نام شمیز معروف است.
کاغذ سربرگ و چندنسخه ای ( Bank and Bonds ): از این نوع کاغذ برای مصارف کارهای تایپی استفاده می شود که نیاز به کاغذ مات دارد. اما به عنوان کاغذ تحریر نیز مورد استفاده قرار می گیرد و برای مصارف اداری مناسب است. انواع مرغوب این کاغذ را هنوز هم با استفاده از مقداری پارچه در خمیر آن تولید می کنند اما انواع معمولی آن از خمیر چوب تهیه می شود که ارزا ن تر است. این کاغذ در رنگ های مختلف و سفید عرضه می شود و معمولاً به عنوان کاغذ کرم رنگ ساده شهرت دارد. کاغذهای بسیار نازک نیز با وزن 30 گرم در مترمربع که در بعضی موارد، کاغذ پستی یا چند نسخه ای نامیده می شوند، در مواردی که نیاز به چند نسخه از کار تایپ شده وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.
کاغذ فتوکپی ( Duplicators ): این نوع کاغذ به منظور استفاده در دستگاه های فتوکپی ساخته می شود. کاغذ فتوکپی به رنگ سفید و یا در رنگ های دیگر ساخته می شود که به شکل ساده و یا با خطوط موازی تهیه می شود
کاغذ تحریر ( Writing Paper ): سطح کاغذ تحریر مناسب برای نوشتن با خودکار است. به طور کلی کاغذهای تحریر را با دقت بیشتری تولید می کنند و بنابراین قیمت آن نیز نسبت به کاغذ چاپ گران تر است. کاغذ تحریر به رنگ سفید و یا در رنگ های مختلف ساخته می شود و ممکن است دارای خط و نقش معینی باشد. کیفیت و رنگ کاغذ تحریر بستگی به نوع خمیر آن دارد. و معمولاًٌ کمی سفیدتر از کاغذ کارتریج با ته رنگ کرم است.
کاغذ کرومو ( Chromo Paper ): این کاغذ با پوشش بسیار زیاد که معمولاً تنها در یک طرف آن انجام می شود ساخته شده و ضخامت روی پوشش آن از کاغذ گلاسه بیشتر است. مهم ترین مورد مصرف آن در چاپ اتیکت و برچسب است.
کاغذ پوستر ( MG Poster ): این کاغذ دارای سطح صاف و براق در یک رو و سطح زبر و خشن در طرف دیگر است. سطح این نوع کاغذ در کارخانه براق می شود. انواع مختلفی از این کاغذ در بازار وجود دارد که برای مصارف بسته بندی استفاده می شود. معروف ترین نوع آن که برای چاپ مصرف می شود، در جهان به نام کاغذ پوستر شهرت دارد که سطح براق آن را چاپ کرده و از طرف زبر و خشن آن به منظور چسباندن پوستر بر روی تابلو استفاده می کنند.
کاغذ خودکپی یا کاربن لس ( Carbonless ): کاغذ خودکپی در انواع سفید و رنگی تهیه می شود، که با پوشش مخصوصی می توانند نقش هایی به رنگ سیاه و آبی را در زمان وارد شدن فشار بر روی آنها به کاغذ زیری منتقل کنند. کاغذ خودکپی به صورت ورق یا رول عرضه می شود.
کاغذ چسب ( Gummed Paper ): این کاغذ با چسب هایی که در اثر آب فعال می شوند، اندود شده است و در انواع مختلفی عرضه می شود که شامل کاغذهای ام اف ( MF )، کاغذ گلاسه، کاغذ کرومو و کاغذ رنگی است. این کاغذ به شکل ورق یا رول عرضه می شود.


فیلم مرتبط

کارخانه ساخت کاغذ


مطالب مرتبط