پرسش صفحه 72

کاروفناوری نهم پودمان برق

سوال:

منظور از انرژی های نو چیست؟ چند نمونه را نام ببرید.

کارکلاسی صفحه 74 کاروفناوری نهم انرژی نو چیست ؟

جواب در ادامه مطلب

انرژی های تجدیدپذیر را اصطلاحا انرژی های نو می گویند.

انرژی های خورشید، باد، زمین گرمایی، بیوگاز، امواج، هیدروژنی و ... از این  دسته هستند. انرژی نو یا انرژی جایگزین به آن دسته از انرژی‌ها گفته می‌شود که برای تولیدشان از منابع بدون کربن استفاده می‌گردد؛ مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی دریایی، زمین گرمایی، نیروگاه‌های آبی و کربن خنثی مانند زیست توده. از هیدروژن نیز که در پیل‌های هیدروژنی قادر به ذخیره انرژی است، به عنوان انرژی نو نام برده می‌شود.

این نوع انرژی‌ها معایب سوخت‌های فسیلی مانند افزایش غلظت دی‌اکسیدکربن و در نتیجه افزایش دمای کره زمین و تغییرات آب و هوایی و آلودگی زیست‌محیطی را ندارد علاوه بر این منابع تولید آن‌ها تمام ناشدنی و نامحدود است. انرژی های تجدیدناپذیر منابع  هیدروکربنی هستند که در دو نوع زنده (گیاهان) و غیرزنده( مواد معدنی مانند زغال نگ،نفت، گاز و ...) موجود هستند و به سوختهای فسیلی معروف هستند.

تولید انرژی الکتریکی بوسیله انرژی های نو:

انرژی خورشیدی: در این روش انرژی تابشی خورشید بدون استفاده از دستگاه های متحرک مستقیماً به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. دستگاهی که این عمل را انجام می دهد سلول خورشیدی یا باتری خورشیدی نام دارد. نمونه ای از باتری های خورشیدی را در ماشین حساب ها و یا روشنایی چراغ های خیابان دیده اید. منبع این انرژی خدادادی از بین نمی رود و به محیط زیست آسیب نمی رساند

انرژی باد : در این روش از انرژی باد برای چرخاندن پره های توربین استفاده می شود. محور توربین به محور مولد برق متصل است و حرکت را به آن منتقل کرده و مولد، انرژی الکتریکی تولید می کند. به این نیروگاه، نیروگاه بادی می گویند و در محل هایی احداث می شود که در تمام فصل های سال باد بوزد.


فیلم مرتیط

آشنایی با انرژی های نو


مطالب مرتبط