مطالب کمک درسی و تحقیق

پودمان کارباچوب

کاروفناوری هفتم

جدول مشخصات چوب درختان سوزنی برگ و پهن برگ ایرانی و چند چوب وارداتی پودمان کارباچوب

تحقیق در مورد مشخصات چوب

دیدن مشخصات در ادامه مطلب

براساس تحقیقات انجام شده درختان جهان بیش از صد خانواده هستند که حدود 30 خانواده از آنها بومی ایران می باشند خانواده این چوب ها به دو گروه پهن برگان و سوزنی برگان تقسیم می شوند. درختان سوزنی برگ دارای برگ های سوزنی و کشیده و همیشه سبزند در حالی که درختان پهن برگ دارای برگ های پهن هستند و خزان پذیرند. در ادامه با چندین نوع از این چوب ها آشنا خواهید شد.

چوب های پهن برگ عبارتند از:

راش : این چوب به رنگ صورتی مایل به قهوه ای (گُلی روشن) و دارای دوک های ظریف (بارانک یا چشمک) و لکه های قهوه ای رنگ است. این چوب ریزبافت، نیمه سخت و نیمه سنگین است و از آن برای تولید مبل، پارکت، روکش و تخته لایه، جعبه، اتاق اتومبیل، قایق سازی، بشکه سازی و غیره استفاده می شود.

توسکا : رنگ این چوب در هنگام قطع درخت صورتی روشن است که پس از خشک شدن کم کم به رنگ نارنجی درمی آید. چوبی است نسبتاً نرم تا نیمه سخت و سبک و در مقابل ضربه و فشار مقاوم است. این چوب در قایق سازی، مدادسازی، ساخت مبلمان، ساختمان های چوبی، کاغذ سازی، جعبه سازی، منبت کاری، تخته لایه و روکش مورد استفاده است.

ملج : چوبی به رنگ قهوه ای مایل به قرمز است و گاهی اوقات رگه های سبز رنگی در آن دیده می شود. چوبی درشت بافت، نیمه سخت و نیمه سنگین، نسبتاً بادوام و دربرابر ضربه و خمش مقاوم است. از این چوب بیشتر در ساختمان های چوبی، ساخت مبلمان، روکش، قایق سازی، وسایل ورزشی، در و پنجره و تخته لایه استفاده می شود.

افرا: چوبی سفید رنگ مایل به کرم، ریزبافت و دارای تلألؤ صدفی خاصی است. این چوب نسبتا سبک تا نیمه سنگین و نیمه سخت است و در خراطی، ساخت مبلمان، روکش و تخته لایه، ساختمان های چوبی، آلات موسیقی و لوازم تزئیناتی مصرف می شود.

گردو : چوبی ریز بافت، به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای تا قهوه ای تیره و دارای نقوش زیبا و نسبتاً بادوام است. این چوب نیمه سنگین و نیمه سخت و در مقابل فشار، خمش و کشش مقاوم است. از این چوب بیشتر در کارهای هنری و تزئینی، تهیۀ روکش، خراطی، ساخت مبلمان، ساخت آلات موسیقی، قنداق تفنگ، مجسمه سازی، منبت کاری، خاتم سازی و معرق کاری استفاده می شود.

چنار : چوبی به رنگ سفید روشن تا قرمز مایل به قهوه ای است که لکه های قهوه ای صدفی مانند دارد. چوبی است نیمه سخت و نیمه سنگین و بادوام که از آن برای ساخت درهای اماکن متبرکه، دستۀ ابزار، صندلی، غربال، صندوق، پاشنه سازی، پنجره سازی و خاتم سازی استفاده می شود.

بلوط : چوبی به رنگ قهوه ای روشن تا تیره، درشت بافت و بادوام است. این چوب نسبتاً نیمه سخت و نیمه سنگین تا سنگین است و در برابر سایش مقاومت زیادی دارد و بهترین چوب برای پارکت، ساخت مبلمان، تهیۀ روکش، ساختمان های چوبی، تراورس راه آهن، چوب های معدن، پنجره سازی، و مدل سازی است.

ممرز : چوبی ریزبافت، به رنگ سفید تا سفید مایل به کرم و سخت و نیمه سنگین است. این چوب در مقابل ضربه و سایش مقاومت دارد و در تولید کاغذ، تخته خرده چوب، تخته فیبر، واگن، دسته ابزار، تراورس راه آهن و چوب های تونلی از آن استفاده می شود.

تبریزی : این چوب به رنگ سفید تا کرم روشن است و اغلب لکه های سیاه رنگ و یا قهوه ای دارد. چوبی است نسبتاً نرم، سبک که دوام زیادی ندارد و کار با آن آسان است. مقاومت خمشی این چوب بالا بوده و برای ساخت تخته خرده چوب، کاغذسازی، کبریت سازی، جعبه سازی و ادوات کشاورزی از آن استفاده می شود. با توجه به سریع الرشد بودن، این گونه از جمله درختانی است که امروزه از آن برای زراعت چوب استفاده می گردد.

چوب های سوزنی برگ عبارتند از:

کاج ایرانی : چوبی درشت بافت، به رنگ سفید تا سفید مایل به کرم است که دارای روزنه ها، کانال های صمغی و گره های زیادی است. این چوب نسبتا سبک و نرم است و در ساخت خانه های چوبی، چوب های تونلی، تراورس راه آهن، جعبه سازی، در و پنجره، تیر برق و تلفن، کاغذسازی و غیره از آن استفاده می شود.

چوب های وارداتی عبارتند از:

نراد : چوبی به رنگ سفید تا سفید مایل به کرم تا قهوه ای مایل به صورتی، راست تار و دارای نقوش زیبایی است. چوبی است سبک، نرم و کم دوام که کار با آن آسان است و در کارهای ساختمانی، مبل سازی، قفسه سازی، بسته بندی و کاغذسازی از آن استفاده می شود.
آکاژو : چوبی است به رنگ قرمز روشن تا قرمز مایل به قهوه ای، نیمه سخت و نیمه سنگین که دارای رگه های موازی و پهن است. از این چوب برای ساخت مبل های گران قیمت، تزئینات داخل هواپیما و قطار، تخته لایه و روکش و ساخت لوازم موسیقی استفاده می شود. رویشگاه اصلی این گونه چوب ها برزیل، آمریکای مرکزی و ساحل عاج است.

ماهاگونی : چوبی است به رنگ خاکستری، نیمه سخت و نیمه سبک که دارای تلألؤ صدفی خاصی است. این چوب برای ساخت روکش و تخته لایه، خراطی، منبت کاری، مجسمه سازی و در قسمت های بیرونی و داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این چوب بومی منطقه آفریقای مرکزی، هندوراس و اسپانیاست.

اکومه : چوبی است به رنگ صورتی کم رنگ تا پررنگ، سبک، نرم، ریزبافت و کم دوام که به خوبی ورقه، ورقه می شود. این گونه بومی کشورهای گابن، گینه و کنگوست و برای تهیۀ روکش های پوششی و نمایی، کاغذسازی، قایق های سبک، تخته لایه سازی و غیره از آن استفاده می شود.

ساج : چوبی است به رنگ قهوه ای طلایی تا قهوه ای پررنگ با خط هایی سیاه که بسیار سنگین ، سخت و بادوام است. این چوب در صنعت کشتی سازی، صنایع ظریف به خصوص خاتم سازی، ساخت ابزار آزمایشگاهی، پارکت سازی، صنایع مبلمان، روکش گیری، قسمت های بیرونی و داخلی ساختمان موارد مصرف دارد. این چوب بومی منطقۀ هند، سیام، برمه و جاوه است.

مشخصات چند چوب درخت سوزنی برگ

تحقیق در مورد مشخصات چوب درختان سوزنی برگ و پهن برگ

مشخصات چند چوب درخت پهن برگ

تحقیق در مورد مشخصات چوب درختان سوزنی برگ و پهن برگتحقیق در مورد مشخصات چوب درختان سوزنی برگ و پهن برگتحقیق در مورد مشخصات چوب درختان سوزنی برگ و پهن برگتحقیق در مورد مشخصات چوب درختان سوزنی برگ و پهن برگ

مشخصات چوب های دیگر که به صورت جزئی تر لیست شده اند را در تصاویر زیر ببینید.

تحقیق در مورد مشخصات چوب درختان سوزنی برگ و پهن برگتحقیق در مورد مشخصات چوب درختان سوزنی برگ و پهن برگتحقیق در مورد مشخصات چوب درختان سوزنی برگ و پهن برگ