تحقیق کاروفناوری

پودمان پرورش گیاهان

کاروفناوری هفتم

تراریوم Terrarium

این واژه در لغت به معنای باغ شیشه ای است و این روش نگهداری از گل و گیاه برای اولین بار به طور اتفاقی توسط یک پزشک جراح انگلیسی در سال 1829 به نام ناتانیل باگ شو وارد Nathaniel Bagshaw Ward ابداع شد. وارد تصمیم داشت تغییر و تحول پروانه ای را در پیله بررسی کند، اما متوجه شد که آلودگی هوای حاصل از کارخانه های لندن که نزدیک منزلش بود مانع از رشد آنها می شود. او برای این بررسی شفیره پروانه ای را درون یک ظرف مربا قرار داد و مقداری خاک در آن ریخت بعد از چند هفته یک گیاه درون آن مشاهده کرد، که از بذری که در داخل خاک بود حاصل شده بود. او فهمید وقتی گیاه رطوبت را از طریق سطح برگ هایش از دست می دهد این رطوبت روی دیواره شیشه تجمع پیدا کرده و دوباره به کف ظرف برمی گردد. این چرخه پایدار، شرایط ایدئال را برای رشد و پرورش گیاهان فراهم می کند.

تحقیق کاروفناوری آشنایی با محفظه شیشه ای پرورش گیاهان تراریوم

در ادامه مطلب در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد

بیش از 150 سال پیش این ظروف برای رشد و جابه جایی گیاهان از قاره ای به قاره دیگر استفاده شدند و امروزه بیشتر روی جنبه تزئینی آن تمرکز شده است. دکتر وارد همچنین 2 باغ شیشه ای تراریوم کوچک ساخت که در آن سرخس و نوعی گیاه از خانواده غلات کاشته بود و آنها را با کشتی به سیدنی فرستاد. در طول مدت سفر که 8 ماه به درازا کشید و با توجه به تفاوت فاحش درجه حرارت در طول مدت سفر، گیاهان به خوبی رشد کردند و صحیح و سالم به استرالیا رسیدند. وی توانست در همین شرایط گیاهان را از استرالیا به لندن بازگرداند.

پرورش گیاهان در یک محیط کوچک شیشه ای و حتی پلاستیکی که این روزها همه آن را به تراریوم می شناسند یکی از روش های ویژه در پرورش و نگهداری گیاه است که اصلی ترین عامل موفقیت در نگهداری گیاه  که رطوبت مناسب است  را فراهم می کند. باید به این حباب های شیشه ای که علاوه بر گیاه و خاک گاهی با عروسک های ریز و درشت هم تزیین می شوند، بیش از پیش اعتماد کرد چرا که علاوه بر ظاهر فریبنده، روش مفیدی در کشت و پرورش گیاهان محسوب می شود. با توجه به اصول مهندسی در طراحی منازل، امروزه دیگر جایی برای داشتن گلخانه (پاسیو) در خانه ها نیست. مهندسان ساختمان بیشتر درصددند ساختمان هایی را طراحی کنند که اتاق ها در آن حداکثر و بقیه امکانات منزل در حداقل باشد. در این فضاهای کوچک هم مطمئناً نمی شود در آپارتمان خود به طور مجزا یک گلخانه داشته باشید، اما محققان گلخانه های کوچکی را به شما نشان می دهند که ساختن آن چندان هم مشکل نیست و با کمی دقت و حوصله به خوبی عملی می شود.

نوآوری در کشت گیاه:

تحقیقات بسیاری از محققان نشان داده است که گیاهان به توجه و علاقه ما نسبت به خود پاسخ مثبت می دهند. گاهی وقت ها نگهداری گلدان ها به شیوه سنتی در گلدان های سفالی به نظر دشوار می رسد و گاهی هم حس می شود که ما احتیاج به نوآوری در این زمینه داریم. بارها برای همه ما پیش آمده که با شوق و ذوق تمام، گلدان کوچکی را می خریم و بعد از چند هفته گلدان خشک و خالی با گل های پژمرده را باید از خانه خارج کنیم. به خاطر همین است که نسبت به کاشتن گل ها در گلدان و حتی نگهداری و آب دهی به آنها در خانه بی رغبت هستیم. تراریوم یکی از روش هایی است که شور و شوق گذشته را در ما به وجود می آورد تا باز هم به پرورش گل و گیاه در اقصی نقاط خانه، امیدوار شویم.

رشد شیشه ای:

در مجموع، فضا و شرایط رشد داخل ظروف شیشه ای برای گیاهان ایده آل است و آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنیم در رشد گیاهان داخل محفظه تراریوم اثری نخواهد داشت؛ گویی گروهی از گل ها را در کنار هم و در گلخانه های کوچک پرورش می دهیم. همین طور با توجه به ابعاد تراریوم امکان قرار دادن انواع و اقسام گل ها و گیاهان، در اندازه های کوچک و بزرگ در کنار هم فراهم می شود و چون رطوبت آن در یک چرخه حفظ می شود، به توجه بسیار کمتری نسبت به گلدان های معمولی نیاز دارد. در این صورت پرورش و نگهداری گل ها در تراریوم نه تنها به خاطر زیبایی آن انجام می شود ؛ بلکه فواید بسیاری در زمینه های عملی و علمی دارد.

Terrarium

پرورش در شیشه:

تا حالا برای شما هم پیش آمده که بخواهید در گلدان های کوچک گلی پرورش بدهید؟ تراریوم این امکان را هم به شما می دهد. سبز کردن بذر گیاهان مختلف مثل گل ها در چنین شرایطی بسیار دلنشین است. به این ترتیب که در داخل آنها قطعه ای کاغذ خشک کن یا قسمتی از یک مقوای غیر روغنی که می تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد، قرار داده و سپس با افزودن مقداری آب، بذر مورد نظر را روی آن می کاریم و ظرف را در محلی گرم و نسبتاً روشن در حالی که در آن بسته است، قرار می دهیم. پس از جوانه زدن باید گیاه به محل اصلی نگهداری انتقال داده شود. از تراریوم می توان برای انواع گیاهانی که همیشه نگهداری از آنها در محیط طبیعی خانه غیرممکن است استفاده کرد. این شیوه همچنین روشی است که در کلاس های درس باغبانی برای مشاهده اثر متقابل بین گیاه و محیط و همین طور رشد گیاهان استفاده می شود.

ظروف تراریوم:

معمولاً برای این نوع باغبانی نیازی به وسایل خاص نیست و بسته به ابتکار و خلاقیت، سازنده می تواند از ظرف های مختلف استفاده کند. مثلاً استفاده از ظروف شیشه ای مربا، تنگ ماهی یا ظروف با طرح های مختلف، آکواریوم و پارچ با دهانه گشاد، موفقیت آمیز است. معمولاً تراریوم را در 3 نوع مختلف تهیه می کنند. در ظروف و محفظه های چهارگوش، در جام ها و محفظه های دهان گشاد و ظروف گرد و حتی در بطری ها و ظرف های با دهانه تنگ که البته کشت گیاه در آنها به سختی انجام می گیرد. اندازه گیاه در تعیین نوع ظرف، مؤثر است. ظرفی که انتخاب می شود، باید اجازه نفوذ نور کافی به داخل جهت استفاده گیاه در فرایند فتوسنتز را بدهد. به همین دلیل معمولاً از شیشه های مات و رنگی استفاده نمی شود؛ البته در صورتی که از شیشه و ظروف رنگی استفاده می شود باید از گیاهان سایه دوست استفاده شود.

روش کاشت:

قبل از انتقال گیاه و خاک به داخل ظرف باید ظروف را ضدعفونی کرد، که با آب داغ یا مایع شوینده مقدور است، استفاده از ظروف چهارگوش به خاطر سهولت در کاشت بسیار معمول است. گیاهانی که رشد غیر سریع دارند انتخاب های بهتری هستند. برای موفقیت بیشتر بهتر است از سازگاری گیاهان مختلف با هم اطمینان حاصل شود.

اصلی ترین عاملی که در نگهداری گل و گیاه در خانه ها نقش دارد رطوبت است. بسیاری از ما وقتی به شهرهای شمالی مسافرت می کنیم متوجه می شویم که در چنین آب و هوایی بدون توجه و دقت بالای ما، تا چه اندازه گیاهانی که ما به سختی می توانیم در شهر های با آب و هوای خشک آنها را کشت و پرورش دهیم رشد مطلوب و مؤثر دارند. گیاهان در چنین آب و هوایی به خوبی و بدون هرگونه مراقبتی رشد می کنند. همین مسئله نشان می دهد که رطوبت تا چه حد در پرورش و رشد بهینه گیاهان مؤثر است.

Terrarium

انواع گیاهان برای کاشت در تراریوم:

در انتخاب نوع گیاهان در این مجموعه باید دقت زیادی صورت گیرد چرا که گیاهان بومی جنگل های مرطوب جنوب و مرکز آمریکا و جنوب شرقی آسیا و آفریقا عملاً سازگاری بهتری با این شرایط نگهداری دارند. از جمله گیاهانی که در روش تراریوم جواب بهتری می دهند از انواع بنفشه های آفریقایی، برگ بیدی، پر سیاووش، دیفن باخیا، دراسنا، مارانتا، فیلودندرون، سرخس، فیکوس و بگونیا می توان نام برد.