تحقیق کاروفناوری

پودمان پوشاک هفتم

نگاهی به چند لباس هوشمند

لباس هوشمند

لباس های هوشمند به لباس هایی گفته می شود که در درون آنها اجزای الکترونیکی گوناگون با کاربردهای متفاوتی وجود دارد که خود به دو گروه کاربردهای زیبایی شناسانه و کاربردهای اجرایی تقسیم می شوند. کاربردهای زیبایی شناسانه همان طور که از نامشان پیداست در خدمت تزیین و زیبایی لباس هستند مثل نورانی شدن و تغییر رنگ. اما در عصر حاضر که فناوری بخشی از زندگی روزمرۀ مردم شده است، کاربردهای اجرایی اهمیت ویژه ای دارند. این کاربردها شامل شارژ گوشی همراه، پخش موسیقی، کنترل دمای بدن و... می باشند.

تحقیق کاروفناوری پودمان پوشاک نگاهی به چند لباس هوشمند

در ادامه مطلب چند مدل از لباس های هوشمندی که طراحی و تولید شده اند را معرفی می کنیم.

کت ناپدیدکننده :

پارچۀ فلزی این کت از ورود امواج رادیویی جلوگیری می کند و فردی که آن را بر تن می کند قابل ردیابی توسط ابزارهای الکترونیکی نخواهد بود. با پوشیدن این لباس کارت بانکی شما از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود؛ اما موبایلی که در جیب این کت باشد خارج از سرویس آنتن دهی خواهد بود.

پالت باران :

این لباس را یک طراح کره ای ایده از احتمال باران های اسیدی گرفته است. در باران pH واقع رنگ این لباس نشان دهندۀ میزان است. در واقع این لباس نه تنها به فردی که آن را برتن دارد، بلکه به اطرافیان او هم اطلاعات مفیدی می دهد.

لباس بی بی :

این لباس را یک طراح پارچۀ آلمانی خلق کرده است. لباس بی بی برخلاف کت ناپدیدکننده، پوشیده از سیم هایی است که در میان دولایۀ کتان پنهان شده اند تا به پوست آسیبی وارد نکنند. این سیم ها استفاده از اینترنت بی سیم، مکان یاب اینترنتی، بلوتوث و پخش کنندۀ موسیقی را ممکن می سازند.

آفتاب پرست کارما :

این لباس در دانشگاه مونترئال کانادا طراحی و تولید شده است. انرژی بدن فرد باعث ایجاد رنگ های مختلف در این لباس می شود که از قطعات الکترونیکی بی شماری درست شده است.

لباس متأثر از نگاه :

این لباس نگاه دیگران را تشخیص داده و به آن عکس العمل نشان می دهد. اگر به این لباس نگاه کنید، به واسطۀ فناوری تعقیب نگاه که در آن به کار رفته است، به روش های مختلفی عکس العمل نشان می دهد: از جمله روشن شدن نوشته ای بر روی آن و یا روشن شدن تار و پودش مانند الیاف نوری.

تحقیق کاروفناوری پودمان پوشاک نگاهی به چند لباس هوشمند

لباس نادیده :

رنگ این کت با تغییر دما و شرایط آب و هوایی تغییر می کند. این کت از کریستال های مایع و جوهرهای هوشمند تشکیل شده است.

پوستۀ زنده :

این لباس هم توسط طراحان دانشگاه مونترئال کانادا طراحی و تولید شده است و به نور واکنش نشان می دهد. گل های پارچه ای در این لباس تعبیه شده اند که در مواجهه با نور شکوفا می شوند و از درز لباس بیرون می آیند. هر چه میزان نور بیشتر باشد این گل ها بیشتر باز می شوند.

فناوری خورشیدی پوشیدنی :

لایه هایی در این لباس تعبیه شده اند که در زیر آفتاب باز می شوند و شروع به ذخیرۀ انرژی خورشیدی می کنند. این لباس قادر است به اندازۀ 50 % شارژ کردن یک تلفن همراه، انرژی خورشیدی ذخیره کند.

تحقیق کاروفناوری پودمان پوشاک نگاهی به چند لباس هوشمند