محصولات ارگانیک

Organic food products

محصولات ارگانیک، به محصولاتی گفته می شود که تولید، فرآوری، بسته بندی، نگهداری، حمل و نقل و عرضه آنها در بازار تحت کنترل و پایش یک استاندارد معتبر بین المللی، منطقه ای و یا ملی ارگانیک صورت می گیرد. در تولید این گونه محصولات شاخص های زیست محیطی، بهداشتی، اجتماعی و ایمنی رعایت شده است. این محصولات دارای کیفیت، طعم طبیعی و خوب و فاقد هر گونه مواد شیمیایی مصنوعی و باقیماندۀ عناصر و فلزات و مواد مضر هستند.

ویژگی های محصولات ارگانیک

در ادامه مطلب با فرآورده های ارگانیک بیشتر آشنا خواهید شد.

فواید مصرف مواد غذایی ارگانیک

- ارزش غذایی بالاتری دارند، میزان ویتامین C کلسیم، منیزیم، آهن و فسفر در این محصولات بیشتر است.

- مواد غذایی ارگانیک، آنتی اکسیدان بیشتری دارند. 50 درصد بیشتر از محصولات غیر ارگانیک. چرا که آفت کش های مصنوعی، تولید آنتی اکسیدان ها را در گیاهان کاهش می دهند اما کودهای حیوانی و آلی به کار رفته در کشاورزی ارگانیک، تولید آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهد.

- کمتر سمی هستند. محصولات ارگانیک، سالم تر بوده و به بقایای آفت کش های آلی کمتر آلوده هستند. همچنین این محصولات فاقد افزودنی های غذایی بوده و طبعاً سالم تر می باشند.

- خوش مزه و خوش طعم تر هستند. یکی از دلایل آن این است که محصولات ارگانیک پس از برداشت، در مدت زمان کمتری به دست مصرف کننده رسیده و تازه تر هستند. همچنین در محصولات تهیه شده به روش رایج، با فراوری ها و دستکاری هایی که بر روی آنها صورت می گیرد تنها به ظاهر، رنگ، بالا بردن ماندگاری، افزایش تولید و مقاوم کردن آنها در برابر صدمات ناشی از حمل و انبارداری توجه می شود و نه کیفیت و ارزش تغذیه ای آنها.

- تولیدکنندگان محصولات ارگانیک از استانداردها و دستورالعمل های بسیار سخت گیرانه ای تبعیت می کنند. بنابراین احتمال آلوده شدن این گونه محصولات به هر نوع مواد شیمیایی و سمی منتفی است.

غذاهای ارگانیک

غذاهای ارگانیک، به غذاهایی گفته می شود که بدون استفاده از آفت کش ها و علف کش های مصنوعی و ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی تولید شده باشند. برای مواد مختلف، معیارهایی در نظر گرفته شده است تا براساس این معیارها، محصولات ارگانیک شناخته شوند.

معیار سبزیجات، میوه ها و حبوبات ارگانیکی

1- خاک ایمن: حداقل از سه سال قبل از برداشت محصول، زمین زراعی نباید با آب فاضلاب آبیاری شده باشد. خاک نیز باید عاری از املاح سرب و کلراید پتاسیم باشد.

2- عدم اصلاح سازی: در روند تولید محصول نباید هیچ گونه مواد افزودنی مثل شیرین کننده ها و رنگ دهنده های مصنوعی، پرتو دهی با پرتوهای یونیزه کننده و اصلاح ژنتیکی در روند تولید محصول به کار رفته باشد.

3- ذخیره سازی و انبار مجزا: محصولات ارگانیکی باید از محصولات غیر ارگانیکی تفکیک شده و به طور جداگانه نگهداری شوند.

4- عدم استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی: از سه سال قبل از برداشت محصول، ترکیبات شیمیایی مصنوعی نظیر کودهای شیمیایی، آفت کش ها، حشره کش ها و علف کش ها استفاده نشده باشد.

ویژگی های محصولات ارگانیک

معیار گوشت، شیر، تخم مرغ و دیگر فراورده های حیوانی ارگانیکی

1- حیوانات از روز دوم تولد باید به روش ارگانیکی پرورش یافته باشند.

2- خوراک ارگانیکی: تغذیۀ دام و طیور باید 100 درصد از مواد غذایی ارگانیکی تهیه شده باشد.

3- از هیچ گونه آنتی بیوتیک و هورمون نباید استفاده شود.

4- حیوانات چرنده باید از مرتع مناسب برخوردار باشند. هر حیوان باید از سرپناه، آب سالم، رژیم غذایی متعادل، هوای تازه، نور مستقیم آفتاب و فضای کافی برای حرکت برخوردار باشد.

5- ذخیره سازی و انبار مجزا: فراورده های ارگانیکی باید از محصولات غیر ارگانیکی تفکیک شده و جداگانه نگهداری شوند.


فیلم مرتبط با موضوع

خواص محصولات ارگانیک