تحقیق کاروفناوری پودمان

کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات

کاروفناوری هفتم

اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء این امکان را ایجاد می کند تا اطلاعات از اشیاء جمع آوری و پردازش شود. همچنین اینترنت اشیاء به وسایل و تجهیزات محیط که به اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌‌های تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند، اشاره دارد.

تحقیق کاروفناوری اینترنت اشیاء چیست ؟

در ادامه مطلب در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اینترنتِ اشیا مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات به‌ شمار می‌آید عبارت اینترنت اشیا، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مبتکر و متخصص انگلیسی شرکت پراکتر اند گمبل مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیای بی‌جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن‌ها را سازماندهی و مدیریت کنند. اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می‌کند ولی با اینترنت اشیاء تمام اشیاء به هم متصل می‌شوند.

خانه های هوشمند با تحلیل میزان رفت و آمد، سنجش نور، دما و کنترل لوازم خانگی سعی می کنند تا مصرف انرژی بهینه باشد. این خانه ها می توانند اطلاعات مربوط به خرید موارد مورد نیاز را برای خانه، به تلفن همراه بفرستند.

یک درخت که به اینترنت متصل است به همراه سیستم آبیاری خودکار، و حسگر میزان نور آفتاب، می تواند امکان آبیاری و کود دادن خودکار را برای درختان فراهم کند و یا در زمان مورد نیاز از طریق برنامۀ موجود در تلفن همراه به کاربر اطلاع دهد.

بسیاری از اشیاء و وسایل محیط پیرامون که بتوانند به شبکۀ اینترنت متصل شده و توسط برنامه ها و نرم افزارهای موجود در کامپیوتر، تلفن همراه و غیره.. کنترل و مدیریت شوند را می توان اینترنت اشیاء نامید.

مزارع هوشمند بر اساس حسگرهای موجود در سطح مزرعه، اطلاعات مربوط به زمان آبیاری و سطح مواد مغذی خاک (کود دادن) را برای کشاورز می فرستند، در سطح پیشرفته تر، فرایند آبیاری و کود دادن نیز به طور خودکار انجام شده و نتایج به کشاورز گزارش داده می شود.

به زبان ساده، ارتباط حسگرها و دستگاه ها با شبکه ای که از طریق آن می توانند با یکدیگر و کاربرانشان تعامل کنند را می توان اینترنت اشیا دانست. این مفهوم می تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت های شهری و ترافیک باشد.

از کاربردهای اینترنت اشیا می توانیم در حوزه های مختلف به موارد زیر اشاره کرد:

تحقیق کاروفناوری اینترنت اشیاء چیست ؟


فیلم مرتبط با موضوع

اینترنت اشیاء چیست ؟