تحقیق کاروفناوری صفحه 64

پودمان کار با فلز

کاروفناوری هشتم

با جست و جو در اینترنت در ارتباط با استاندارد ورق هاى فلزى و جدول آنها تحقیق کنید سپس نتایج تحقیق خود را به کلاس ارائه دهید.

تحقیق صفحه 66 کاروفناوری هشتم استاندارد ورق هاى فلزى

متن تحقیق را در ادامه مطلب ببینید.

زمانی که شمش های فولادی در کارخانه ها تحت حرارت قرار می گیرند و گرم می شوند ، آنها را از زیر غلتک هایی عبور می دهند تا به اندازه و ابعاد مختلفی از آن برسند. اگر ضخامت محصولی که تولید شده باشد از 4 میلی متر کمتر باشد به آن ورق می گویند. و اگر ضخامت آن بیش از 4 میلی متر باشد به آن صفحه می گویند.

جدول استاندارد ورق های فلزی فولادی

در صنعت دو نوع ورقه فولادی داریم که بر اساس نحوه تولید به دو دسته تقسیم می شوند:

ورق نورد سرد یا ورق روغنی

ورق نورد گرم یا ورق سیاه

هر کدام از این دو نوع ورق دارای انواع مختلفی هستند که از طرفی هر کدام از آنها ابعاد، وزن به طور کلی ویژگی های متفاوتی دارند که آنها را از هم متمایز می کند.

 ورق نورد سرد یا ورق روغنی: ورقه هایی که با این تکنولوژی تولید می شوند، به این صورت هستند که ورقهای دارای ضخامت بالا را به وسیله عملیات نورد ضخامت های کمتری تبدیل می کنند. استفاده از نورد سرد باعث شده است که ورقهای تولید شده با این روش دارای کیفیت ظاهری بسیار عالی باشند. به همین دلیل است که بیشترین استفاده از این ورق ها در مواردی است که به ظاهر جسم اهمیت زیادی داده می شود. ضخامت این ورق ها به‌صورت استاندارد از ۰.۳۰ میلی متر تا ۳ میلیمتر است و در عرض های استاندارد ۱۰۰ سانتیمتری و ۱۲۵ سانتیمتری تولید می شوند.

جدول زیر متعلق به ویژگی های ورق نورد سرد یا ورق های روغنی است.

تحقیق صفحه 66 کاروفناوری هشتم استاندارد ورق هاى فلزى

ورق نورد گرم که به آن ورق سیاه: این نوع ورق به طور کلی در دو نوع ورق سیاه صنعتی و ورق سیاه معمولی تولید می شود که هر کدام از این ورقه ها دارای استاندارد های مختلفی هستند که باعث تنوع این محصول شدند. تنوع بالای ورقه سیاه باعث شده است که در مواردی مانند مصارف ساختمانی، ساخت سوله ها، استفاده در پروژه های صنعتی، سد سازی، ساخت مخازن مختلف، پروژه های مربوط به پتروشیمی و… استفاده شود. این نوع ورق در دو شکل وارد بازار می شود؛ به این صورت که اگر ضخامت ورق تا ۱۵ میلیمتر باشد معمولاً به شکل رول وارد بازار می شود و در صورتی که این ضخامت از ۱۵ میلیمتر بیشتر شد و آن را به‌صورت شیت وارد بازار می‌کند. ورق های سیاه با ضخامت های یک و نیم میلیمتر تا ۱۰۰ میلیمتر تولید می شوند. همچنین عرض ورقه‌های سیاه موجود در بازار به چهار دسته ۱۰۰ سانتی متری، ۱۲۵ سانتیمتر، ۱۵۰ سانتی متر و ۲۰۰ سانتیمتر است.

جدول زیر مربوط به ورق سیاه یا ورق تولید شده به روش نورد گرم است:

تحقیق صفحه 66 کاروفناوری هشتم استاندارد ورق هاى فلزى

ورق های فلزی از فلزهای مختلفی تولید می شوند. آلیاژهای مختلفی مانند آلومینیوم ، مس ، برنج و… در این محصولات به درصدهای متفاوتی حضور دارند. این محصولات به دو صورت تولید می شوند ، نورد سرد یا نورد گرم. به ورق هایی که از روش نورد سرد تهیه می شوند ورق روغنی می گویند و اگر از روش نورد گرم تهیه شود ورق سیاه است. هر کدام از این دو نوع ورق ، انواع مختلفی دارند که هر کدام ابعاد ، وزن و ویژگی های خاص خودشان را دارند. این ورق ها را می توان در هفت گروه از جمله ورق های روغنی ، ورق گالوانیزه ، ورق استیل ، ورق رنگی ، ورق اسید شویی ، ورق سیاه و ورق آجدار تقسیم بندی کرد.

1- ورق روغنی

نام ورق روغنی از اصطلاح بازاری و عامیانه آن گرفته شده است و آن هم به خاطر ویژگی های ظاهری محصول است یعنی به نظر می رسد که بر روی محصول روغن ریخته باشند. این محصول به روش نورد سرد تهیه می شود و به این صورت می باشد که در طی فرآیند تولید از ضخامت بالا به ضخامت های پایین تر تبدیل و تولید می شوند. ظاهر این ورق ها بسیار براق ، یکدست و درخشان است. کیفیت ظاهری این محصول بسیار بالا است و به همین دلیل در صنایع از آن برای کالاهایی استفاده می کنند که زیبایی ظاهری دارای اهمیت بسیار است.

ورق های روغنی پایه تولید ورق رنگی نیز به حساب می آیند از آن جمله که ورق رنگی گالوانیزه و ورق رنگی از روش نورد سرد تهیه می شوند. ضخامت این محصول از 30 صدم میلی متر تا 3 میلی متر است و در دو عرض استاندارد که شامل 100 سانتی متر و 125 سانتی متر است تولید می شوند.

جدول وزنی ورق روغنی

تحقیق صفحه 66 کاروفناوری هشتم استاندارد ورق هاى فلزى

2- ورق گالوانیزه

روش های مختلفی برای گالوانیزه کردن فلزات وجود دارد. اقتصادی ترین و در عین حال کاربردی ترین روش برای گالوانیزه کردن فلزات ، توسط یک دانشمند ایتالیایی به نام گاوانی ابداع شد که نام او بر این روش نیز ماندگار شد. این روش بدین صورت است که فلز را در حوضچه های مذاب روی غوطه ور می کنند تا تمام سطوح این ورق از روی پوشانده شود. این محصول در سه نوع مختلف ، از جمله گالوانیزه بدون گل ، گالوانیزه گل درشت ، گالوانیزه گل ریز تولید می شود. این گل ها به خاطر وجود درصدی ناخالصی در روی هنگامی که در حوضچه مذاب قرار می گیرند به وجود می آیند ، که البته شبیه کریستال می شود و ثابت می ماند. هرچه گل یک ورق کمتر باشد کیفیت بالاتر است و از نظر محیط زیستی مناسب تر. در آینده تمامی کارخانجات دنیا موظفند که ورق بدون گل تولید کنند که برای حفظ محیط زیست می باشد. استاندارد ورق گالوانیزه متفاوت است و با توجه به ضخامت  ، وزن پوشش روی ، سرعت سرد شدن ورق ، چسبندگی ، ظاهر قطعات و… تقسیم بندی می شوند.

جدول استاندارد وزن ورق گالوانیزه

تحقیق صفحه 66 کاروفناوری هشتم استاندارد ورق هاى فلزى

3- ورق استیل

استیل، آلیاژی است که از آهن و کمتر از 2 درصد کربن به وجود می آید . میزان کربن موجود در این ورق باعث می شود که خواص مکانیکی و سختی آن متفاوت باشد. اگر کربن کمتر از 0.15 درصد باشد به آن فولاد ساده نرم کربنی می گویند و برای میخ  ، پرچ و لوله های درزدار استفاده می کنند. از 0.15 تا 0.3 به کم کربن معروف است که شامل تیرآهن ، میلگرد ، چرخ دنده است. اگر میزان آلیاژ کربن از 0.3 تا 0.6 درصد باشد به آن کربن متوسط می گویند که برای شفت ، میل لنگ ، فنر استفاده می شود و اگر آلیاژ بالای 0.6 درصد باشد پرکربن است و برای اره ، آچار ، مته و پیچ گوشتی به کار می رود. ورق استیل به دو صورت ساده کربنی و آلیاژی موجود است که تفاوت این دو نوع در عناصری می باشد که در آن وجود دارد. استیل ساده کربنی از عناصر معمولی شامل سیلیسیم ، منگنز ، گوگرد و فسفر تشکیل شده است. با افزودن آلیاژهای دیگری به این ترکیب، استیل ضدزنگ تولید می شود که خواص بالایی دارد. حداقل 10.5 درصد کروم برای ضد زنگ شدن فلزات نیاز است تا کروم پس از ترکیب با اکسیژن هوا اکسید کروم را تشکیل دهد. در استیل های ضد زنگ که به استنلس نیز معروف هستند نیکل ، مولیبدن ، کروم نیز موجود است که باعث می شود در برابر خوردگی مقاومت کنند. از ویژگی های خوب این ورق این است که قابل بازیافت کامل است و می توان آن را دوباره قالب گیری کرد.

ورق های استیل از ویژگی های قابل توجهی برخوردار هستند که عبارتند از صاف و صیقلی بودن ، عدم زنگ زدگی یا خوردگی ، براقی ، روکش دار بودن ، ضد اسید و… . این محصول نیز همانند دیگر ورق ها به صورت رول و شیت عرضه می شود.

جدول وزن ورق استیل

تحقیق صفحه 66 کاروفناوری هشتم استاندارد ورق هاى فلزىتحقیق صفحه 66 کاروفناوری هشتم استاندارد ورق هاى فلزى

4- ورق رنگی

ورق گالوانیزه پایه این محصول است وقتی که به آن رنگ و آستر می زنند و در کوره قرار می دهند به ورق رنگی تبدیل می شود. ورق گالوانیزه را در کارخانه دو بار با محلول چربی زدایی شسته و سپس با آب ، سطح رویی و زیرین آن را شستشو می دهند تا با دمش هوای گرم آن را خشک کنند تا عاری از هر گونه ناخالصی شود. بعد از آن ماده شیمیایی ویژه ای را بر روی تمام سطوح می زنند تا رنگ به خوبی به ورق بچسبد و پوسته پوسته نشود. پس از آن پرایمر یا همان رنگ اولیه بر روی ورق زده می شود و در کوره قرار می گیرد و بعد از سرد شدن رنگ اصلی که از جنس پلی استر ، پلی وینیل ایدین فلوئوراید  ، اپوکسی ، پلی وینیل کلراید و پلی یورتان است را توسط غلتک روی ورق می زنند و در کوره قرار می دهند تا رنگ کاملا پخته شود. رنگ های ورق رنگی شامل سفید ، آبی ، قرمز ، زرد  ، سبز ، نارنجی ، قهوه ای ، لیمویی ، بنفش است که برای لوازم خانگی مثل اجاق گاز ، یخچال ، کابینت و یا صنایع فلزی ، صنایع ساختمانی و صنعت حمل و نقل استفاده می شود.

5- ورق اسید شویی

این محصول از نظر ظاهری شبیه به ورق روغنی می باشد. از ورق های گرم تولید می شوند و طی یک پروسه ای زغال های روی سطح ورق را کاملا از بین می برند و همه ناخالصی ها را با کمک اسید پاک می کنند. به این فرآیند که طی آن چربی های روی محصول با کمک اسید کلریدریک از بین می رود و ورقی صاف و کمی براق تولید می شود و با کمک نورد گرم به ضخامت دلخواه می رسد ، اسیدشوئی می گویند. این محصول در دو صورت رول و شیت برش داده می شود و ابعاد ورق اسیدشور فابریک شامل 1000*2000 میلی متر و 1250*2500 میلی متر است. وزن این محصول شبیه به ورق های نورد گرم (سیاه) می باشد. از این محصول برای لوله های نفت و گاز ، صنعت خودرو و کشتی سازی استفاده می کنند. این عملیات اسیدشویی که به فلاکسینگ نیز معروف است باعث می شود که سطح روی آهن 250 برابر از فولاد سخت تر شود.

جدول استاندارد ورق اسیدشویی

تحقیق صفحه 66 کاروفناوری هشتم استاندارد ورق هاى فلزى

6- ورق سیاه یا ورق نورد گرم

خروجی نورد گرم « ورق سیاه » است و این نام برگرفته از شکل ظاهری آن است یعنی این که فولاد در دمای بسیار بالایی در کوره ها ذوب می شود که از نظر ظاهری رنگ آن تیره و مات می شود و این رنگ متمایل به سیاه می باشد. تختال ها را در دمای 1280 درجه سانتی گراد در کوره ها گرم می کنند تا ضخامت آن را بین 1.2 تا 16 میلی متر برش دهند و به صورت کلاف بسته بندی کنند. طول این محصول بین یک تا 12 متر متغیر است. عرض این محصول نیز در چهار سایز 100 و 125 ، 150 و 200 سانتی متر تولید می شود و ضخامت آن از 1.5 تا 100 میلی متر می باشد و استاندارد ورق سیاه با ST37 شناخته می شود. ابعاد این محصول تنوع بیشتری دارد و از 2000*1000 میلی متر تا 12000*2000 میلی متر متغیر است.

جدول استاندارد ورق سیاه

تحقیق صفحه 66 کاروفناوری هشتم استاندارد ورق هاى فلزى

7- ورق آجدار

این محصول از جنس ورق سیاه و نورد گرم است که به حالت و شکل خاصی آن را فرم می دهند و روی آن را به صورت هایی مانند خطوط مورب و کج ، دایره ای شکل و… قرار می دهند تا به حالت سرعت گیر شود (سطح این ورق دارای خطوط برجسته است). این محصول را در کف اتاق ها ، کامیون و وانت بارها ، آسانسور و… استفاده می کنند. ورق های آج دار با ضخامت 1.5 میلی متر و 10 میلی متر و در ابعاد 2*1 متر و 6*1.5 و 6*2 متر تولید می شوند.

تحقیق صفحه 66 کاروفناوری هشتم استاندارد ورق هاى فلزى


فیلم مرتبط

کارخانه ساخت ورق فلزی


مطالب مرتبط