کارکلاسی صفحه 101

کاروفناوری پایه هفتم

پودمان نقشه کشی

کشیدن نقشۀ پروژه رحل قرآن

شکل زیر نقشه پروژهٔ رحل قرآن مربوط به پودمان کار با چوب است. این نقشه با مقیاس 1:3 ترسیم شده است. همان طورکه مشاهده می کنید، این نقشه با دو نمای رو به رو و جانبی همهٔ اندازه های مورد نیاز را نشان داده است و نیاز به نمای سوم نیست. شما نیز نقشهٔ این پروژه یا پروژهٔ انتخابی گروه خود را در کاغذ شطرنجی با مقیاس 1:2 ترسیم کنید. سپس اندازه گذاری کنید.

کارکلاسی صفحه 101 کاروفناوری هفتم ترسیم نقشۀ رحل قرآن

جواب در ادامه مطلب

همان طور که می دانید این تصویر مربوط به یک رحل قرآن است که در کتاب با مقیاس یک سوم ترسیم شده است یعنی اندازه های  واقعی رحل را تقسیم بر سه کردند و سپس آن را ترسیم نمودند. حال شما می خواهید آن را با مقیاس یک دوم ترسیم کنید پس تمام اندازه های واقعی را تقسیم بر دو کرده و در کاغذ شطرنجی بکشید.

اما هنگام اندازه گذاری نقشه و قرار دادن اندازه ها  باید همان اعدد واقعی را بنویسید و در کنار نقشه مقیاس را مشخص و به صورت 2 : 1 بنویسید.

مثلاٌ عرض رحل 150 میلیمتر یا 15 سانتی متر است پس شما این اندازه را نصف کنید و عرض رحل ترسیمی خود را 75 میلیمتر یا 7/5 سانتی متر بکشید یعنی یک خط 75 میلیمتری بکشید. ولی هنگام اندازه گذاری بالای خط همان عدد 150 میلیمتر را بنویسید.

یا ارتفاع رحل برابر با 300 میلیمتر یا 30 سانتی متر است.پس شما برای ترسیم با مقیاس یک دوم باید عدد را نصف کنید و یک خط به طول 150 میلیمتر یا 15 سانتی متر روی کاغذ بکشید. اما هنگام اندازه گذاری همان عدد 300 میلیمتر را بکشید. و به همین ترتیب تمامی اندازه ها را نصف کنید و روی کاغذ ترسیم کنید و الی آخر .

در پایان مقیاس را به صورت SC.1:2 در کنار نقشه بنویسید

کارکلاسی صفحه 101 کاروفناوری هفتم ترسیم نقشۀ رحل قرآن

جدول تبدیل مقیاس به یک دوم بر حسب میلیمتر

اندازه واقعی

بر حسب میلیمتر

اندازه ای ترسیمی

بر حسب میلیمتر

150 75
300 150
140 70
75 37.5
12 6
8 4
70 35
25 12.5
کل اندازه ها نصف کنید

نکته : هنگام نوشتن اندازه ها در نقشه باید اندازه واقعی آنها نوشته شود.


مطالب تکمیلی

مقیاس
مقیاس ارتباط بین اندازه های ترسیمی با اندازه های حقیقی، در دنیای واقعی را مشخص می کند. انتخاب مقیاس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مقیاس در حقیقت توصیف یک نسبت است. به عبارتی نسبت اندازه ترسیمی به اندازه حقیقی را مقیاس می نامند.

کارکلاسی صفحه 101 کاروفناوری هفتم ترسیم نقشۀ رحل قرآن

در نقشه کشی قطعات صنعتی همیشه نمی توان آنها را با ابعاد حقیقی روی کاغذ ترسیم کرد. برای ابعاد بزرگ تر از اندازه کاغذ، آنها را با مقیاس کاهنده ترسیم می کنند (کوچک تر از مقیاس ۱:۱ ) و برای ابعاد خیلی کوچک آنها را با مقیاس افزاینده (بزرگ تر از ۱:۱ ) ترسیم می کنند.

کارکلاسی صفحه 101 کاروفناوری هفتم ترسیم نقشۀ رحل قرآن

نقشه قطعه کار با هر مقیاسی که ترسیم شود اندازه گذاری آن برحسب ابعاد حقیقی قطعه انجام می شود. در صنعت مکانیک معمولاً نقشه به اندازه واقعی یا مقیاس 1:1 ترسیم می شود، و در صنعت الکترونیک نقشه معمولاً بزرگ تر از اندازه واقعی ترسیم می شود (مثلاً 10 برابر بزرگ تر) که در این صورت مقیاس نقشه 10:1 خواهد بود. در نقشه های ساختمانی نقشه کوچک تر از اندازه واقعی است که اکثراً مقیاس نقشه، عددی کسری است که صورت آن یک و مخرج آن عددی صحیح است و نشان می دهد که نقشه به همان نسبت کوچک شده است. به طور مثال مقیاس 1:100 نشان می دهد هر یک سانتی متر از نقشه معادل 100 سانتی متر در اندازه واقعی است. مقیاس های افزاینده و کاهنده استاندارد شده برابر نمودار زیر است:

کارکلاسی صفحه 101 کاروفناوری هفتم ترسیم نقشۀ رحل قرآن


مطالب مرتبط