تحقیق صفحه 83

کاروفناوری نهم

پودمان برق

سوال :

1- در مورد راه های دیگر سیم کشی کلید تبدیل و استاندارد بودن آن تحقیق کنید.

2- درباره دو جایگزین برای کلید تبدیل در راه پله ها تحقیق کنید

3- درباره سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS تحقیق کنید.

تحقیق صفحه 85 کاروفناوری نهم جایگزین کلید تبدیل،سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

جواب در ادامه مطلب

1- در مورد راه های دیگر سیم کشی کلید تبدیل و استاندارد بودن آن تحقیق کنید.

کلید تبدیل بیشتر در اتاق های خواب یا سالن های بزرگ و راه پله ها استفاده می شود. در سیم کشی کلید تبدیل باید سیم فاز به پیچ مشترک یک کلید متصل شود و سپس اتصال پیچ های غیر مشترک دو کلید توسط سیم به هم و در نهایت خروج سیم متصل شده به پیچ مشترک کلید دوم و اتصال به لامپ .حال هر روش دیگر سیم کشی این کلید، غیر از این روش خطرناک و غیراستاندارد است. و نمی توان با آن لامپ را از دونقطه خاموش و روشن کرد.


2- درباره دو جایگزین برای کلید تبدیل در راه پله ها تحقیق کنید

امروزه کلید تبدیل برای راهروها کمتر استفاده می شود و بیشتر از سنسورهای تایمردار یا چشمی الکترونیک هوشمند استفاده می گردد. سنسورهای تایمردار بر اساس زمان دلخواه و قابل تنظیم می تواند لامپ را خاموش یا روشن کند. چشم الکترونیک در صورت ورود افراد به محیط مورد نظر باعث روشن شدن لامپ می شود.


 3- درباره سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS تحقیق کنید.

ساختمان های جدید در مساحت و ارتفاع رشدی روزافزون دارند از سوی دیگر تامین ملزومات زندگی در این ساختمان ها وکنترل مصرف انرژی در آنها چالشی است که دیگر نمی توان با روش های سنتی پاسخ گوی آن بود.بطور کلی مدیریت هوشمند ساختمان می تواند بخشهای مدیریت و راهبری تاسیساتی، مدیریت وراهبری اقتصادی، مدیریت و راهبری حفاظتی و امنیتی، مدیریت مصرف انرژی، مدیریت ریسک سرمایه گذاری در بخش های مختلف را شامل شود.


سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (Building Management System) BMS

سیستم مدیریت ساختمان و تکنولوژى خانه هوشمند امکانات متنوع و گسترده اى در اختیار مى گذارد که با کمک این تکنولوژى تمامى وسایل و تجهیزات تأسیسات ساختمان، برحسب شرایط و خصوصیات محل و نیاز استفاده کننده گان، توسط صفحه اى در تابلوی مرکزی نمایش داده می شوند و از همان جا قابل کنترل و مدیریت هستند.

ویژگى منحصر به فرد این تکنولوژى، ایجاد هماهنگى و یکپارچه سازى بین کلیه سیستم هایى است که تاکنون به صورت منفرد استفاده می شده اند و علاوه بر ایجاد راحتى و امنیت بیشتر، مى توان به صرفه جویى در مصرف انرژى نیز اشاره کرد. وابسته کردن روشنایی محیط و سیستم گرمایشی و سرمایشی به حضور شخص و برنامه ریزی بهینه دمای اتاق ها در ساعات مختلف شبانه روز از مصادیق این صرفه جویی در مصرف انرژی می باشند. برای این منظور سیستم های مختلف در ساختمان به صورت هوشمند برنامه ریزی می شوند.

در مطالب زیر به تشریح بعضی از این سیستم ها می پردازیم.

سیستم روشنایی: این قسمت وظیفه کنترل و نظارت بر روشنایی نقاط مختلف یک ساختمان را به عهده دارد. در ساختمان هوشمند منابع نور مانند چراغ سقفی، دیواری، چراغ های رنگی تزئینی، فلؤرسنت و لامپ های LED همگی به تفکیک یا گروهی قابل کنترل هستند.با این روش می توان از وضعیت تک تک آنها اطلاع حاصل کرد. و آنها را روشن خاموش نمود خاموش کردن روشنایی فضاهای مشترک در یک آپارتمان (مانند راه پله ها، پیلوت و…) در صورت عدم وجود تردد یا کاهش روشنایی در زمان های غیر ضروری، همچنین باز و بسته کردن پرده ها برای استفاده از نور طبیعی از عمده قابلیت های این قسمت می باشد. در این شرایط میزان روشنایی لامپ هایی که در مجاورت پنجره ها قرار می گیرند به صورت هوشمندانه با تشخیص نور بیرون تنظیم می شود.

سیستم ایمنی: این سیستم وظیفه کنترل ایمنی یک ساختمان را به عهده دارد. در این قسمت در شرایط بحرانی با فراهم ساختن امکان نظارت بر عوامل مخربی نظیر نشت گاز، آتش سوزی، انتشار دود یا گازهای سمی سهم به سزایی در پیشگیری از وقوع خرابی یا بیشتر شدن آن و سلامتی افراد حاضر در ساختمان ایفا می کند همچنین این سیستم هنگام وقوع زلزله بطور اتوماتیک جریان آب و برق و گاز را قطع می نماید. و از بوجود آمدن خسارت های بعد از آن جلوگیری می نماید.

سیستم امنیتی: این سیستم با نگهداری ساختمان در برابر حوادثی مانند دزدی و… نقش مکمل سیستم ایمنی را بازی می کند. این قسمت مدیریت سیستم های دزدگیر، کنترل و ضبط تصاویر با دوربین های مداربسته، حسگر اثر انگشت در ورودی درب ها را برعهده دارد. از مزیت های اصلی می توان دقت بالا، قابلیت کنترل از راه دور، امکان بروی تلفن همراه، (SMS) ارسال پیام کوتاه را نام برد.

سیستم های گرمایشی سرمایشی و تهویه مطبوع: این سیستم وظیفه کنترل و نظارت بر سیستم حرارتی  برودتی ساختمان یا تأسیسات دیگر را به عهده دارد. این سیستم از یک طرف امکان کنترل دستگاه های گرما یا سرماساز را به عهده دارد و با نظارت بر واحدهای مصرف کننده (رادیاتورهای شوفاژ، فن ها و…) متناسب با حضور یا عدم حضور افراد در یک اتاق بر کنترل دمای یک ساختمان، مصرف انرژی را کنترل می کند. همچنین با جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب به داخل ساختمان در تابستان توسط کنترل اتوماتیک پرده و کرکره، سبب صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی برای دستگاه های سرمایشی می شود.

سیستم آبیاری خودکار: آبیاری گل و گیاه، تنظیم فواره و آبشارهای مصنوعی از طریق صفحه کنترل این سیستم به سادگی قابل اجرا می باشند. همچنین می توان کنترل، آبیاری گل و گیاه در حیاط و یا داخل منزل را به طور خودکار طبق برنامه از پیش تعیین شده عهده دار شد. برای مثال هر غروب در صورت پایین تر بودن رطوبت چمن سیستم آبیاری به شکل خودکار به کار می افتد.

سیستم های ارتباطی (تلفن، پیام گیر، تلفن مرکزی و اینترنت): پشتیبانی از چند خط تلفن، پیام گیر، تلفن مرکزی و فاکس از ویژگی های خانه هوشمند می باشند. همچنین در محیط تحت پوشش می توان از تلفن تصویری استفاده کرد.

برای آنکه بتوان از بیرون منزل وسایل برقی یا روشنایی خانه را با تلفن همراه روشن یا خاموش کرد بخش کوچکی از این موارد است که درصورت علاقمندی دانش آموزان به این رشته می توان به عنوان یک حرفه در آینده مورد توجه قرار داد.


فیلم مرتبط

سیستم هوشمند مدیریت ساختمان


مطالب مرتبط