تحقیق کاروفناوری نهم

پودمان برق و الکترونیک

آشنایی با برچسب انرژی

همه مردم به دنبال تهیه بهترین وسیله برقی جهت استفاده در زندگی روزمره هستند در عصر تکنولوژی تنوع بسیاری در نوع و کیفیت محصولات برقی در بازار وجود دارد. این تنوع در تعداد قابل ملاحظه ای روبه افزایش است. بنابراین انتخاب و خرید وسایل برقی ، اطمینان از بازدهی و میزان مصرف انرژی دستگاه های مورد نظر برای مصرف کنندگان دارای اهمیت و ضرورت بسیاری است. ایجاد اطمینان از کیفیت محصول ازطریق آزمایش لوازم برقی و تعیین رتبه کارآیی آن ها در آزمایشگاه ملی صرفه جویی انرژی انجام شده و در آنجا نیز نصب برچسب انرژی انجام می شود .

تحقیق کاروفناوری آشنایی با برچسب انرژی energy label

متن کامل در ادامه مطلب

برچسب انرژی امروزه در اغلب کشورهای جهان وجود دارد و مصرف کنندگان را با میزان مصرف انرژی هریک از وسایل خانگی انرژی بر آشنا می کند . همچنین اطلاعات مشترک در همه وسایل اطلاعات اختصاصی مرتبط به هر وسیله انرژی بر را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد . مصرف کننده می تواند با توجه به این اطلاعات در هنگام خرید ، دستگاهی را انتخاب کند که در مقایسه با سایر مدل های مشابه دارای مصرف انرژی کمتر و بازدهی بیشتری باشد . برچسب انرژی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که هر قسمت نمایانگر اطلاعاتی است.

بخش های مختلف برچسب انرژی

سه بخش اولیه برچسب که در تمامی وسایل انرژی بر خانگی مشترک است به ترتیب نمایانگر علامت تجاری ، نام کارخانه سازنده و مدل دستگاه می باشد . بخش چهارم برچسب انرژی به وسیله هفت حرف لاتین از A تا  G در هفت طیف رنگی درجه بندی شده است که هریک از حروف و یا رنگ ها معرف درجه ای از مصرف انرژی و کارایی دستگاه می باشد . حرف A نشانگر کمترین مصرف انرژی و بیش ترین بازدهی دستگاه و حرف G نشانگر بیشترین مصرف انرژی و کمترین بازدهی دستگاه است . بنابراین هرچه رتبه برچسب دستگاه بیشتر باشد کارایی آن نسبت به میزان انرژی که مصرف می کند بیشتر است . بخش پنجم ، نمایانگر مصرف انرژی دستگاه و سایر بخش ها بیانگر اطلاعات اختصاصی در مورد هریک از وسایل است. به طور مثال این بخش در ماشین لباسشویی نشانگر میزان قدرت پاک کنندگی ، قدرت خشک کن ، ظرفیت و میزان مصرف آب و در یخچال نیز نشانگر حجم قسمت یخچال و فریزر دستگاه می باشد و آخرین بخش برچسب انرژی در تمامی وسایل علامت مؤسسه استاندارد را نشان می دهد .

استفاده از برچسب انرژی مزایای گوناگونی برای مصرف کنندگان این گونه وسایل دارد .

1 - انتخاب درست و آگاهانه مردم در هنگام خرید وسایل برقی خانگی
2 - آشنا ساختن مصرف کنندگان یا میزان کارآیی و بازدهی وسایل برقی خانگی
3 - بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی
4 - کاهش هزینه انرژی مصرفی در خانواده ها
5 - کاهش آلودگی محیط زیست
6 - ارائه اطلاعات اختصاصی ویژه هر وسیله برقی

با توجه به اهمیت و ارزش انرژی از سال 2010 میلادی درجه بندی برچسب انرژی از A به +++A ارتقاء داده شده است.

تحقیق کاروفناوری آشنایی با برچسب انرژی energy label

تحقیق کاروفناوری آشنایی با برچسب انرژی energy label