مطالب کمک درسی و آموزشی جهت تدریس پودمان خودرو کاروفناوری نهم

تاریخچه موتورهای دیزل :

رودلف کریستین کارل دیزل در سال 1858 میلادی در خانواده ای فقیر به دنیا آمد چنان که کودکی خود را در نهایت فقر گذراند اما با تلاش فراوان موفق شد تحصیلات خود را در دانشکده ی صنعتی مونیخ با نمرات عالی به پایان برساند.

یکی از معلمان وی به نام کارل فون لیند پایه گذار علم مهندسی تبرید رودلف دیزل را در فراگیری تئوری های لازم برای محاسبات موتورهای احتراقی یاری نمود.

رودلف دیزل در این اندیشه بود که موتوری طراحی کند تا نسبت به موتورهای بنزینی و بخار زمان و بازده بیش تری داشته باشد. با این فکر درصدد طرح موتوری برآمد که بتواند هوای خالص را در زمان تراکم، تحت فشار زیاد قرار داده از گرمای هوای متراکم برای احتراق خودبه خود استفاده نماید.

لازمه این تئوری آن بود که فشار زیادی در انتهای زمان تراکم حاصل گردد تا گرمای زیادی در محفظه ی احتراق به وجود آورد با تزریق سوخت در لحظه ی مناسب احتراق خودبه خود ایجاد شود.

در واقع این طرح که ایده ی جدیدی نسبت به موتورهای موجود آن زمان بود،توانست تحولی در صنعت پدید آورد. تا آن موقع تولید قدرت به روش موتورهای بنزینی یا بخار رایج بود. در نوع بنزینی که عمومیت بیش تری دارد بنزین قبل از ورود به سیلندر با هوا مخلوط شده سپس این مخلوط تا اندازه ای که به خودسوزی نیفتد،تحت فشار تراکم قرار می گیرد و در نهایت با جرقه ی شمعی که در داخل سیلندر زده می شود عمل احتراق تکمیل می گردد ولی در موتور دیزل فقط هوای خالص آن قدر تحت فشار تراکم قرار می گیرد تا به حالت سوزان برسد به طوری که با تزریق سوخت اتُمیزه و پودری عمل احتراق خودبه خود تحقق پذیرد.

رودلف دیزل اولین موتور دیزل خود را در سال 1892 میلادی در برلین به ثبت رساند که با گرد زغال سنگ کار می کرد ولی بعدا توانست سوخت مایع را جایگزین کند.

دیزل با آن که علاقه ای به منافع مادی نداشت توانست با اختراع خودش سود فراوانی کسب نماید او در سال 1913 هنگامی که برای مشاوره ی علمی با نیروی دریایی انگلیس با کشتی در دریای شمال عازم انگلستان بود با غرق سدن کشتی درگذشت.

در آن زمان سیستم دیزل در موتورهای با دور سریع متداول نبود اما در سایر موارد به سرعت کاربرد پیدا نمود با این حال نیاز به استفاده از موتور دیزلی در سواری ها و موتورهای کوچک به شدت احساس می شد بزرگ ترین مشکل برای دست یابی به این امر مسئله ی سوخت مایع و نحوه ی تزریق سوخت در موتور بود تا آن که در سال 1922 روبرت بوش تصمیم گرفت این معضل را حل نماید.

وی اطلاعات تئوری و تکنیکی لازم را فرا گرفته بود و به علاوی در زمان او مهندسی تولید ، پیشرفت قابل توجهی نموده بود بنابراین روبرت بوش با گروه خود در سال 1923 توانست چندین پمپ انژکتور بسازد و در اواسط همان سال آزمایش های لازم را روی موتور دیزل با پمپ انژکتور انجام دهد.

پمپ های اختراعی او توانست مسئله ی سرعت زیاد موتورهای دیزلی را حل نماید و اختراع رودلف دیزل را تکامل بخشد به طوری که امروزه برخی از خودروهای دیزلی قادرند با سرعت 360 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و فقط 13/6 لیتر سوخت در صد کیلومتر مصرف نمایند.و یا با سرعت 250 کیلومتر در ساعت فقط 6/1 لیتر سوخت در صد کیلومتر مصرف کنند.

تقریبا یک قرن بعد از اختراع موتور به وسیله رودلف دیزل اهمیت آن در صنایع امروزی به حدی مشهود گردیده که هر کارخانه ی سازنده ی اتوموبیل اروپایی حداقل یک خط تولید خودر ا به آن اختصاص داده است این استقبال را می توان در مصرف کم،ارزانی سوخت،بازدهی بیشتر،امکان مصرف سوخت نامرغوب تر، قدرت بیشتر و احتراق کامل تر موتور دیزل نسبت به موتورهای بنزینی دانست.