مطالب کمک درسی و آموزشی جهت تدریس پودمان خودرو کاروفناوری نهم

کنترل و آچارکشی سیستم مولد قدرت

آچارکشی سیستم های مختلف خودرو در بازه های زمانی مختلف به دلایل زیر صورت می پذیرد.

هدف آچارکشی سیستم های مختلف خودرو:

- افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان

- پیشگیری از نشتی بخش های مختلف خودرو

- پیشگیری از خرابی ناشی ا ز شل شدن وپارگی اتصالات

- کاهش هزینه های تعمیرات ونگهداری

یکی از این سیستم ها که احتیاج به بازدید و آچارکشی دوره ای دارند سیستم مولد قدرت خودروست زیرا این سیستم همیشه در حال چرخش و کارکرد است .

انواع سیستم های انتقال قدرت خودرو

1- خودروهای عقب محرک          2- خودروهای جلو محرک          3 - خودروهای چهارچرخ محرک

لازم به ذکر است که در معدودی از خودروها، موتور در عقب خودرو نصب می شود. مانند فولکس و بعضی از مدل های پورشه

اجزای اصلی سیستم انتقال قدرت در تصویر زیر نشان داده شده است.

توجه : میل گاردان در خودروهای محرک عقب و چهارچرخ محرک استفاده می شود و دیفرانسیل مرکزی صرفا مخصوص خودروهای چهارچرخ محرک است.

به طورکلی می توان اهداف کنترل آچارکشی سیستم مولد قدرت را به صورت زیر بیان کرد.

- استحکام اتصالات پیج ومهره ای

- بررسی ظاهری دسته موتورها

- نشتی یابی

- بررسی استحکام اتصالات مکانیکی و پیچ ومهره ای

- وضعیت ظاهری نگهدارنده های جعبه دنده

- بررسی نشتی روغن جعبه دنده و دیفرانسیل

- بررسی وضعیت ظاهری پلوس ها و گردگیر آنها

توجه : نشتی روغن جعبه دنده و دیفرانسیل به محفظه کلاچ و به چرخ ها باعث اختلال در عملکرد سیستم کلاچ و نیز سیستم ترمز در خودروهای عقب محرک می گردد.

بخش های مختلف سیستم مولد قدرت برای آچارکشی را در تصویر زیر مشاهده می کنید.